Fredsbilen, segerbilen skulle byggas på militärt material, tyckte Brook Stevens.
Industridersigner Brook Stevens hade satt upp sin studio 1935 och kom att göra många jobb inom bilindustrin.
Hans filosofi var att saker skulle vara enkla att använda och därigenom attraktiva. Det var någonting han såg inom krigsproduktionen under fyrtiotalet.
Massproduktion av material som gick både snabbt att tillverka och var enkelt att använda. En av dessa produkter var Jeepen, och redan 1942 kom han fram med ett förslag till hur efterkrigstidens bil skulle byggas - på Jeepchassin.
Just denna Victory car blev det ingenting av med men Willys-Overland gillade idén, och Brook Stevens kom att göra flera uppdrag för dom under åren. Bland annat Willys wagon 1946, som ju var ungefär vad Victory car var tänkt att vara, en civilierad Jeep. Vidare på temat kom senare den sportiga Jeepster samt Wagoneer. När Willys startade personbilsproduktion i Brasilien tog man Brook Stevens till hjälp för en ny modern kaross till Willys Aero som gjordes där 1960 till 1972.
Hans filosofi var att saker skulle vara enkla att använda och därigenom attraktiva. Det var någonting han såg inom krigsproduktionen under fyrtiotalet.
Massproduktion av material som gick både snabbt att tillverka och var enkelt att använda. En av dessa produkter var Jeepen, och redan 1942 kom han fram med ett förslag till hur efterkrigstidens bil skulle byggas - på Jeepchassin.
Just denna Victory car blev det ingenting av med men Willys-Overland gillade idén, och Brook Stevens kom att göra flera uppdrag för dom under åren. Bland annat Willys wagon 1946, som ju var ungefär vad Victory car var tänkt att vara, en civilierad Jeep. Vidare på temat kom senare den sportiga Jeepster samt Wagoneer. När Willys startade personbilsproduktion i Brasilien tog man Brook Stevens till hjälp för en ny modern kaross till Willys Aero som gjordes där 1960 till 1972.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.