
Den guidade turen om Volvos historia i Stockholm inleddes på Stureplan - det var ju här på restaurang Sturehof Volvogrundarna Larson och Gabrielsson träffades över en skål med kräftor.

Gustaf Larson var vice vd och teknisk direktör. Assar Gabrielsson var vd och senare styrelseordförande för Volvo .

Volvo har vårdat minnet av Larson och Gabrielssons kräftmiddag på Sturehof. Här är ett exempel, ett nummer av kundtidningen Ratten 1969 där krögaren intervjuas - han körde Volvo 164.

Klassikers Fredrik Nyblad guidade till platserna som var avgörande för att Volvo kunde grundas. Här är gruppen framför Sveavägen 126 där karosseribyggaren AB Adolf Freyschuss fanns.
Karossen hade formgivits av konstnären Helmer Mas Olle och de tillverkades av den då välkända karosserimakaren AB Adolf Freyschuss. På Sveavägen 126 ligger idag en cykelaffär på bottenvåningen till en bostadsrättsförening. För 95 år sedan låg här Freyschuss verkstadslokaler i ett plan.

Gustaf Larson med familj fotograferad sommaren 1926 i en av de tio prototyper som byggdes i Stockholm.
Larson blev Volvo och Stockholm blev Göteborg! Men händelserna som ledde fram till bildandet av en av Sveriges viktigaste företag skedde i Stockholm. Och allt hände inom några kilometers avstånd i Norrmalm och Vasastan!

På Hälsingegatan låg verkstadsföretaget AB Galco där Gustaf Larson var teknisk direktör. Det var till Galco som ramarna till de tio prototyperna levererades. Hälsingegatan var det sista stoppet på Klassikers guidade tur om Volvos tidiga historia.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.