Nästa artikel
Strandtuffingen blir elektrisk
Reportage

Strandtuffingen blir elektrisk

Publicerad 2024-10-31 14:30 (uppdaterad 2024-11-01 16:45)
Buggyn har sprätt sand sedan sextiotalet – nu satsar originalet, Meyers Manx, på en eldriven modell.

Buggyn håller sig ständigt aktuell. Under Goodwood Revival i september firades Meyers Manx 60 år med en mäktig buggyparad – över 80 stycken – och i anslutning premiärvisades Meyers Manxs eldrivna buggyprototyp för en europeisk publik. Än så länge är Manx 2.0 EV inte leveransklar och inga uppgifter finns om när elbuggyn kan komma att släppas till köparna. Två modeller går att förbeställa; en "Launch Edition" som kostar 125 000 dollar (1 000 dollar i återbetalningsbar handpenning för att beställa) och standardmodellen vars prislapp börjar på 74 000 dollar (500 dollar i beställningsavgift). Räckvidden uppges till 200 km. Läs mer hos Meyers Manx.

Inga pipor, ingen VW-motor som sticker fram – Manx 2.0 EV är elektrisk.

Billigaste elbuggyn kostar från 74 000 dollar – det kostar på med en kul dag på stranden...

Buggyn Steve McQueen körde i ”The Thomas Crown Affair” tog täten i paraden på Goodwood. Foto: Máté Boér.

Grundaren, Bruce Meyers, gick bort för några år sedan, 94 år gammal, vilket du kan läsa om på Klassikers webb.

Bubblan är ju rolig även med karossen på!

HUNDRA SIDOR VOLKSWAGEN TYP 1
Bubblan, Baggen, Folkan... Frågan är om någon annan bilmodell betytt mer för den framväxande bilismen i Sverige än Volks­wagen Typ 1. Nu har vi samlat Klassikers bästa artiklar i en samlar­utgåva, tryckt i begränsad upplaga. Herbie, specialmodeller, cabrioleter, rallybilar, custombyggen och alldeles vanliga helt fantastiska folkor! Säljs inte i butik, finns bara att köpa här i vår webbshop.

 

INNEHÅLL:

Herbie – en Folka med egen vilja
Umgänget med en filmstjärna kan ibland vara påfrestande. Klassiker gjorde allt för att få åka med en legend på fyra hjul.
Rallyklassiker VW 1303S
En av de pilgröna VW 1303S som såldes som rallybilar har återuppstått.
Sverigeresan Tidernas väg
Vi tog ett före detta skogsvrak tillbaka till rötterna! En fantastiskt patinerad VW Typ 1 1949 lotsade oss längs Tidernas Väg – en historisk sträcka med ursprung före vikingatiden. Från Uppsala i söder till Ånge i norr.
När Volkswagen kom till Sverige
Det började modest med fyra folkor som kom med Helsingborgsfärjan.
Svenska folkaminnen
Etthundratjugonio bubblor plåtade runt om i ­Sverige och 20 svenskars folkaberättelser.
Customtrenderna
Cal Look, Rat Look, Baja Bug. Ingen bil har skapat så många customtrender som Folkan – och ständigt föds nya.
Volkswagenhuset i Södertälje
När Svenska Volkswagen skulle flytta ut från klassiska komplex från 1963 var vi där och dokumenterade.
Volkswagen 1300 1968
Ingbritt krävde att Per Andersson skulle köpa ­Folkan. Annars skulle den skrotas.
Renoveringen Antikbehandlad
Den tidiga Bubblan var i ett skick som aldrig kunde återskapas. Bevara blev ledordet. )
Sverigesesan Järvsö med omnejd
Vi lånar Anders Löfströms härliga VW Cabriolet 1956 och drar till Hälsingland.
Dokument Säkrare folkor
Unikt arkivmaterial – VW tänkte mycket på trafiksäkerheten. Tro ingenting annat.
Volkswagen 1200 1961
Manisk bilvård lönar sig – den här VW:n är i just-rullat-av-bandet-skick.
Volkswagen 1303S Big 1974
Sena folkor är roliga att köra – vi provar den ­mytomspunna Big.
Klassikerguiden VW Cabriolet
En öppen Volkswagen är för många själva sinnebilden av en klassiker.
Hebmüller Cabriolet 1949
Osynkad låda, mekaniska bromsar och bara 25 hk. Ändå finns sportigheten där i Sveriges enda ­Hebmüller.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.