Lampan sitter på en Studebaker av sista årgången
Studebakers anor inom vagnsmakeri kan spåras ända tillbaks till 1700-talet, företaget som sådant grundades 1852 i South Bend, Indiana där man tillverkade den klassiska prärieskonaren. De rymliga vagnarna som tog pionjärerna västerut, och till Californiens guldrush.
Så hoppar vi femtio år framåt i tiden och 1902 lanserades Studebakers första hästlösa vagnar, elektriska bilar. Som senare kompletterades med bensindrivna modeller.
Så gör vi ännu ett hopp över hela Studebakers framgångsrika karriär och landar i sextiotalet, som inte tedde sig allt för lysande för deras del. 1959 hade man förvisso fått en dundersuccé med den kompakta Lark, men den räckte inte till längre när de stora GM, Ford och Chrysler hade fått fram sina kompaktmodeller, Larken blev akterseglad. Istället satsade man allt krut på en ersättare till de kraftfulla exklusiva Hawkbilarna, 1963 presenterades den extrema Avanti, som inte liknade något annat i bilväg. Avantin floppade och kassakistan började nu bli väldigt mager.
I ett desperat försök att rädda företaget flyttade man tillverkningen från South Bend till Ontario i Kanada, från och med januari 1964 kom alla Studebakers därifrån. Försäljningen dalade inte, den störtdök. Man hade den smarta Wagonairen med sitt skjutbara tak, och erbjöd en rad ”fleet”-modller för hyrbils, polis och taxibruk, men dom såldes i väldigt blygsamt antal. I mars 1966 rullade de sista bilarna med Studebakers emblem ut ur fabriken och där slutade en lång epok amerikansk bilhistoria. 4648 bilar blev det totalt av 1966 års modell, av dom var 1368 stycken av modellen som fanns med på nötenbilden, en fyrdörrars Commander som såldes ny i Sverige i maj 1966. Bara 14 Studebakers registrerades nya här det året.
Så hoppar vi femtio år framåt i tiden och 1902 lanserades Studebakers första hästlösa vagnar, elektriska bilar. Som senare kompletterades med bensindrivna modeller.
Så gör vi ännu ett hopp över hela Studebakers framgångsrika karriär och landar i sextiotalet, som inte tedde sig allt för lysande för deras del. 1959 hade man förvisso fått en dundersuccé med den kompakta Lark, men den räckte inte till längre när de stora GM, Ford och Chrysler hade fått fram sina kompaktmodeller, Larken blev akterseglad. Istället satsade man allt krut på en ersättare till de kraftfulla exklusiva Hawkbilarna, 1963 presenterades den extrema Avanti, som inte liknade något annat i bilväg. Avantin floppade och kassakistan började nu bli väldigt mager.
I ett desperat försök att rädda företaget flyttade man tillverkningen från South Bend till Ontario i Kanada, från och med januari 1964 kom alla Studebakers därifrån. Försäljningen dalade inte, den störtdök. Man hade den smarta Wagonairen med sitt skjutbara tak, och erbjöd en rad ”fleet”-modller för hyrbils, polis och taxibruk, men dom såldes i väldigt blygsamt antal. I mars 1966 rullade de sista bilarna med Studebakers emblem ut ur fabriken och där slutade en lång epok amerikansk bilhistoria. 4648 bilar blev det totalt av 1966 års modell, av dom var 1368 stycken av modellen som fanns med på nötenbilden, en fyrdörrars Commander som såldes ny i Sverige i maj 1966. Bara 14 Studebakers registrerades nya här det året.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.