Den nya Imprezan började säljas hemma i Japan redan i november 1992 - i Europa fick vi vänta ett par månader till. Teknisk var den till stor delar baserad på Legacy som hade kommit ett par år innan. Subarus berömda fyrhjulsdrift fanns med såklart, fast mer brukligt var ändå konventionell framhjulsdrift. Liksom Legacy fick den också fick den nya EJ-motorn. På Subarumanér var det en boxerfyra med 16 ventiler.
Den fanns från början i varianterna 1,5 1,6 1,8 och 2 liter. Med den större motorn fick bilen även en annan front.
Inför 1995 kom även en coupé som hemma i Japan kallades Impreza Retna.
Men så hade Impreza en elak tvillingbror - och det är så här man främst minns Impreza. På tvären och och ibland på flera meters höjd genom rallyskogarna
Den brutala WRC-versionen oftast i sin livré i blått och guld skördade stora framgång. Med förare som Colin McRae, Ari Vatanen, Carlos Sainz och Hannu Mikkola körde man hem Manufacturers' Championship 1995, 1996 och 1997 och hela världsmästerskapet 1995, 2001 och 2003.
Den här vågen red man på och de potenta rallybilarna ledde till gatversionen Impreza WRX som stod för World Rally eXperimental. Här var det permanent fyrhjulsdrift, turboladdning och rakt igenom hardcore chassi och väghållning. Från början med 240 hästkrafter och lite senare 260. En WRX kombi lanserades med men man tyckte 220 hk räckte för den. WRX landade i saluhallarna oktober 1993.
Nästa nivå var WRX STi - det stod för Subaru Tecnina International som tillsammans med Prodrive i England var de som utvecklade Subarus rallybilar. Man hade hållit på med sedan sjuttiotalets FF-1 och senare Leone som även de var framgångsrika rallybilar. Men det var med Impreza man befäste sin position i rallyelitens toppskikt.
Med STi puffades effekten upp till 275 hästkrafter och vikten bantades till drygt 1200 kilo. STi känneteckandes på utsidan med 16" tums guldeloxerade fälgar.
För 1995 kom en lite större motor på 2,2 liter och senare fick WRX-modellen en version förstorad till 2,5 liter. Effekten uppgavs till 275 hästar i WRX men var i verkligheten närmare 300. Man hade ett slags överenskommelse i Japan inte bygga motorer - inte officiellt - på över 280 hästkrafter.
En mängd specialmodeller - främst kopplade till rallyframgångarna såg dagens ljus. Prodrive/STi insåg att coupén var lämpligare rallybil, och för gatan gjordes en serie Coupé type R med turbo. Det här var en bil som gjordes på specialorder men ändå såldes hela 10000 i Japan.
För Storbritannien gjordes en specialserie Impreza Turbo 2000 alla i blåmetallic i 333 exemplar 1998.
Så fanns det några andra varianter - för Nordamerika kom Impreza Outback Sport för 1995.
För hemmamarknaden i Japan fanns en snarlik variant som man kallade för Gravel Express.
Uppdateringarna i första generationen var sparsamma, de mesta kosmetiskt som skiljde åt var beroende på utrustning och motor. 1998 Kom nya Subaru Outback och då fick Impreza dess instrumentering.
År 1999 kom den i särklass märkligaste Imprezan - Casa Blanca.
En serie på 5000 av denna retroinspirerade Impeza med clownnäsa gjordes åren 1999-2000.
Och nu var det dags för avlösning . Generation ett avslutades under 2001 och då hade man redan börjat bygga generation två sedan augusti 2000.
Trots att Subaru drog sig ur WRC 2008 fortsatte framgångarna för de potenta WRX och STi-modellerna. Såpass bra att sedan 2014 görs dom i en egen serie. Impreza lever i högönsklig välmåga än idag och är inne på den femte generationen.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.