Subaru, en del av Fuji Heavy Industries gjorde förvisso en lite större bil redan 1954, men det blev bara 20 exemplar gjorda. Bilismen i Japan på den här tiden var tämligen blygsam, små billiga minibilar började komma ut på gatarna och 1958 kom Subaru ut med den lilla 360. Den liknade mest ett stort ägg, och det var ett självbärande skal som hade en 356cc tvåtaktsmotor bak. Fordon med mindre motorvolym än 360cc var undantagna en stor del av skatter i Japan och därför sålde dom bra, trots avsaknad av komfort eller säkerhet. 360:n gick även på export, ett litet antal hamnade i Australien, och till Amerika där de togs in av Malcom Bricklin. Enda skälet till att de gick att importera var att de var undantagna alla säkerhetsbestämmelser på grund av sin ringa vikt. Men den lustiga lilla japanen med sina urusla prestanda föll inte USA något vidare i smaken, trots det lär närmare 10000 av dessa hittat dit. 360 byggdes ända fram till 1970, då Subaru redan börjat utveckla mer normala och större bilar.
Subarun på bilden finns faktiskt i Sverige, en av två i landet som är intagna från USA för en del år sedan. Den här står i Mölndalstrakten och är i behov av en ganska omfattande renovering.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.