Bild
Nästa artikel
Reportage

Sugen på Karmann Ghia?

Publicerad 2022-01-10 14:46 (uppdaterad 2022-01-10 15:10)
Volkswagens sportiga bil har verkligen stil och byggdes under många år. Vad är själva grejen – och finns det några alternativ?

I mars 1953 byggs den första prototypen hos Carozzeria Ghia i Turin. Visas för första gången publikt på Parisalongen i oktober. I november ger Volkswagen sitt godkännande. Två år senare premiärvisas Karmann Ghia på Kasino Hotel i närheten av Osnabrück. Strax därefter visas den även på salongerna i Paris och Frankfurt. Serieproduktionen startar i juni. När räkneverket stannar 1973 har 364 401 coupéer och 80 899 cabrioleter byggts. Karmann Ghia ersätts av Scirocco.

Men vad är själva grejen med sportfolkan?

Designen: Vila i det sparsmakat enkla och må bra i själen. En Karmann Ghia gör bilutställning av vilken gråtråkig parkeringsplats som helst.

Pålitligheten: Italienska linjer absolut, men själen är tysk precision. Det här är ett kvalitetsbygge!

Varvsänkningen: Det är ingen idé att stressa. I en Karmann Ghia kommer man kanske sist till festen. Men man kommer fram – och gör det med stil!

Enkelheten: Volkswagen är lätta att skruva med. Det gäller även Karmann-Ghia. Välj exemplar med omsorg bara så du slipper börja med tio års rostlagning. Om det inte är det du gillar förstås …

Men om man inte vill åka VW, vad väljer man då? Ja, någon av de här till exempel!

Volvo försökte också profitera på italienska linjer, helsvetsad kaross och traditionell teknik från familjebilen. En konkurrent att ta på allvar. Renault Floride är lika på papperet men i praktiken så olika. Floride hade också kaross från Ghia och motorn bak. Fanns i tre modeller: Coupé, Cabriolet och 2 +2.   Eller så går man på en bil från ett annat italienskt designhus: Simca 1200 Coupé med späd aktermonterad motor och snygg kaross från Bertone. Delade chassi med fyrdörrars Simca 1000.

I Klassiker nr 1/2022 finns en fullständig och djupgående köpguide om Volkswagen Karmann Ghia. Köp tidningen här och få hem den med posten!

Klassikers senaste nummer – med kalender för 2022

Extraladdad nyårsraket med kalender på köpet!

Lokal lyxresa på Lidingö i Mercedes 220 SE Cabriolet, totalguide till VW Karmann Ghia, en stilsäker Jeep Grand Wagoneer och en okörd rally-Mazda. Dessutom byte till läderklädsel i Volvo 240 och hela historien om Saab 99 Combi Coupé. På köpet får du dessutom vår flådiga väggkalender med 365 bilnamnsdagar.

Ögonblicket Clabbe och Trajjan
Stureplan 1969, Claes af Geijerstam och en hottad mc.

Jeep Grand Wagoneer 1986
Här är epitetet stadsjeep allt annat än ett skällsord. Grand Wagoneer höll stilen i nästan 30 år.

Broschyren Opel Kadett A
Nätt, rätt – Kadett! Nu är det sextio år sedan Opel återinförde det gamla modellnamnet på en helt ny småbil.

Sjukilometersbilen Saab 96 GL 1980
Det här går väl ändå inte att slå? Inte ens en mil på 42 år!

Sverigeresan Lidingö i MB 220SEb Cab
En av världens snyggaste cabrioleter för fyra – vi tar en tur i den på den omväxlande ön strax utanför Stockholm.

Firad 60-plussare Renault 4
Polisbil, hippieraket, terrängklättrare, storlastare, strand­raggare, rallyhjälte ... Det fanns en R4 för alla tillfällen!

Volvo 760 GLE Limousine 1984
Bepansrad och förlängd med 80 centimeter – Säpos kantiga limo blev under 15 år en del av Sveriges ansikte utåt.

Moped Victoria Avanti
Tyskt stabil och italienskt vacker – vilken kombination!

Rösta på Årets Klassiker!
Tolv fantastiska kandidater och chansen att vinna en saxlyft eller något annat fint. Det är är klart att du måste rösta!

Mazda 323 Turbo 4WD 1987
De flesta piskades hårt i skogen men en rallybil blev stående i garaget när den bara gått 300 mil. Vilken tidskapsel! 

Automobilia BMC-rosetten
När en stor del av brittisk bilindustri slogs samman behövdes en gemensam symbol – givetvis i Union Jacks färger!

Skogstomtens hemlighet
Mitt i villaområdet har ett dussin klassiska bilar och mycket annat fått sjunka ner i myllan ifred. Nu ska allt bort!

Klassikerguiden VW Karmann Ghia
Sensationellt vacker och genomförnuftig på samma gång. Det är klart att du ska ha en sportfolka!

Våra Klassiker
Rostskyddsproffsen tar hand om Claes Saab 93, Fredrik hyr ut sin Fiesta och Peugeot 106 får lite ny plåt.

Läsarnas Klassiker
En Rekord ren från pynt, en skarpskuren Fiat, och en Ford Escort att övningsköra i. Dessutom en Mercedes-coupé!

Fixa själv Läderklädsel i Volvo 240 
Fredrik Nyblad uppgraderar sin GLT med skinn i originalstil. Så gick det till, steg för steg! 

Saab 99 GL Combi Coupé 1979
För den som ville lasta utan att behöva synas i en skåpbil lanserade Saab 1974 det perfekta alternativet.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.