I mars 1953 byggs den första prototypen hos Carozzeria Ghia i Turin. Visas för första gången publikt på Parisalongen i oktober. I november ger Volkswagen sitt godkännande. Två år senare premiärvisas Karmann Ghia på Kasino Hotel i närheten av Osnabrück. Strax därefter visas den även på salongerna i Paris och Frankfurt. Serieproduktionen startar i juni. När räkneverket stannar 1973 har 364 401 coupéer och 80 899 cabrioleter byggts. Karmann Ghia ersätts av Scirocco.
Men vad är själva grejen med sportfolkan?
Designen: Vila i det sparsmakat enkla och må bra i själen. En Karmann Ghia gör bilutställning av vilken gråtråkig parkeringsplats som helst.
Pålitligheten: Italienska linjer absolut, men själen är tysk precision. Det här är ett kvalitetsbygge!
Varvsänkningen: Det är ingen idé att stressa. I en Karmann Ghia kommer man kanske sist till festen. Men man kommer fram – och gör det med stil!
Enkelheten: Volkswagen är lätta att skruva med. Det gäller även Karmann-Ghia. Välj exemplar med omsorg bara så du slipper börja med tio års rostlagning. Om det inte är det du gillar förstås …
Men om man inte vill åka VW, vad väljer man då? Ja, någon av de här till exempel!
Volvo försökte också profitera på italienska linjer, helsvetsad kaross och traditionell teknik från familjebilen. En konkurrent att ta på allvar. Renault Floride är lika på papperet men i praktiken så olika. Floride hade också kaross från Ghia och motorn bak. Fanns i tre modeller: Coupé, Cabriolet och 2 +2. Eller så går man på en bil från ett annat italienskt designhus: Simca 1200 Coupé med späd aktermonterad motor och snygg kaross från Bertone. Delade chassi med fyrdörrars Simca 1000.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.