På sextiotalet skulle alla ha en italienare.
Italiensk design var högsta mode på sextiotalet. Alla tillverkare med självaktning skulle ha en italienare i listan. Michelotti gjorde i princip alla Triumphs modeller. Jensen Interceptor och Volvo P1800-prototyperna kom från Frua – och så vidare.
Rooteskoncernen hade redan bra kontakt med Carozzeria Touring, de hade hjälpt dem med modifikationer på Sunbeam Alpine och man satte även ihop Alpine och Hillman Super Minx för italienska marknaden.
Rootes man i Turin, George Carless lade fram idén för Touring och styrelsen hemmavid om en egen italiensk Sunbeam, och fick bifall. År 1961 började man arbetet på det som skulle bli Venezia.
Prototypen stod klar 1962, på ett Hillman Minx-chassi utan motor. Den togs till England för att visas upp hos Rootes, och där gav man tummen upp. Man till och med gav klartecken för en serie om 300 bilar. Dessa skulle komma byggas på Humber Sceptre-chassin, med Rootes 1,6-litersmotor.
Slutligen skedde den stora premiären för Venezia, i Venedig såklart. Den 12:e september 1963 togs den på en specialbyggd gondol till St Markusplatsen, det första motorfordon som någonsin beträtt det stora torget.
Den mottogs väl, med ett litet tvivel: priset. Venezia kostade mer än en Jaguar Mk 2, den kostade mer än den nya snabba Sunbeam Tiger som just hade kommit ut. Hur skulle det egentligen gå att sälja en såpass exklusiv bil med den trötta Rootesfyran och inte ens helsynkad växellåda?
Det visade sig tvivlarna hade rätt, Venezian blev trögsåld. Dessutom fick Carozzeria Touring problem med strejker och stod på ruinens brant. Venezia kom därför inte heller utvecklas, den fick aldrig den större 1,8-litersmotorn som blev standard i alla andra Rootesbilar. Däremot sänkte man efterhand priset drastiskt för att få sålt bilarna.
Det skeppades 145 Sceptre-chassin till Touring för att bygga Venezior på, men det totala antalet gjorda antas vara drygt 200. Så man använde sig troligen av osålda Hillman Minx-chassin för att dryga ut det hela. Exakta siffror verkar ha försvunnit i kaoset runt Touring vid sextiotalets mitt. Och Venezia var och förblev en exklusiv kuriositet i Sunbeams historia.
Rooteskoncernen hade redan bra kontakt med Carozzeria Touring, de hade hjälpt dem med modifikationer på Sunbeam Alpine och man satte även ihop Alpine och Hillman Super Minx för italienska marknaden.
Rootes man i Turin, George Carless lade fram idén för Touring och styrelsen hemmavid om en egen italiensk Sunbeam, och fick bifall. År 1961 började man arbetet på det som skulle bli Venezia.
Prototypen stod klar 1962, på ett Hillman Minx-chassi utan motor. Den togs till England för att visas upp hos Rootes, och där gav man tummen upp. Man till och med gav klartecken för en serie om 300 bilar. Dessa skulle komma byggas på Humber Sceptre-chassin, med Rootes 1,6-litersmotor.
Slutligen skedde den stora premiären för Venezia, i Venedig såklart. Den 12:e september 1963 togs den på en specialbyggd gondol till St Markusplatsen, det första motorfordon som någonsin beträtt det stora torget.
Den mottogs väl, med ett litet tvivel: priset. Venezia kostade mer än en Jaguar Mk 2, den kostade mer än den nya snabba Sunbeam Tiger som just hade kommit ut. Hur skulle det egentligen gå att sälja en såpass exklusiv bil med den trötta Rootesfyran och inte ens helsynkad växellåda?
Det visade sig tvivlarna hade rätt, Venezian blev trögsåld. Dessutom fick Carozzeria Touring problem med strejker och stod på ruinens brant. Venezia kom därför inte heller utvecklas, den fick aldrig den större 1,8-litersmotorn som blev standard i alla andra Rootesbilar. Däremot sänkte man efterhand priset drastiskt för att få sålt bilarna.
Det skeppades 145 Sceptre-chassin till Touring för att bygga Venezior på, men det totala antalet gjorda antas vara drygt 200. Så man använde sig troligen av osålda Hillman Minx-chassin för att dryga ut det hela. Exakta siffror verkar ha försvunnit i kaoset runt Touring vid sextiotalets mitt. Och Venezia var och förblev en exklusiv kuriositet i Sunbeams historia.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.