Peter Monteverdi var baserad i Binningen, sydvästra delen av Basel och byggde exklusiva bilar i små upplagor.
År 1970 visade Monteverdi upp Hai som verkligen såg ut som och hade resurser som en supersportbil. Någon egentlig produktion blev dock inte av - det handlade mer om att visa upp att man kunde.
Ett fåtal Hai kom att byggas 1970-74.
Så spolar vi fram bandet till 1990. Några Monteverdis hade inte lämnat Binningen på drygt tio år men Peter Monteverdi låg inte på latsidan för det. Det här året köpte han in sig i Formel-1 stallet Onyx. Dom hade klivit in i formel-1 cirkusen året innan och trots toppnamn som Stefan Johansson och J.J Lehto var framgångarna blygsamma. Ännu mindre så säsongen 1990 där dom blev obefintliga.
Trots att Stefan Johansson hade kvaddat två bilar på träning stod man med några nu rätt värdelösa Monteverdi-Onyx bilar över. Varför inte göra nåt kul med dom?
Monteverdi Hai 650F1 visades upp på Genevemässan 1992 och såg i allt ut som en modern superbil skulle göra. Men den var lite vassare än så för under skalet gömde sig i princip ett helt F-1 chassi. Motorn var en Cosworth DFR V8 - en ren F1 motor med allt vad det innebar. Namnet 650F1 stod för hästkrafter - det fick man ut vid 11000 varv!
Kundunderlag fanns och en del order lär ha tecknats - men några salubilar kom inte att bli av. Men ändå gjordes tre stycken prototyper. Dom åkte allihop ganska omgående in i Monteverdis samling. Ett museum som inrymdes där bilarna en gång byggdes. Museet stängde dock 2016 och hela Monteverdisamlingen finns nu på transportmuseet i Luzern.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.