Arne Nilsson i Brunflo kör sin Chevrolet Corvair Corsa även på vintern. Att den har svansmotor och turbo är inget som stoppar honom.
Motorn över de drivande hjulen är ett bra koncept för körning på riktiga vintervägar. För den som lärde sig hantera VW både som ”limousine” och buss återupplivas gamla minnen. Det är väl lika med Porsche föreställer jag mig. Men jag måste tillstå att jag är lite försiktigare med Corvairen än med min nya fyrhjulsdrivna Skoda. Reparationer blir ju mycket enklare med en vagnskadeförsäkrad Skoda än med Corvairen.
Min Corvair Monza köptes ny av en football-spelare i Kalifornien. Jag kände till den i många år innan det blev läge att köpa den 2013. Det här var ju det enda exemplaret som jag kände till som både hade turbo och var en cabriolet. Det var den kombinationen som var speciell.
Om man kör på vintern bör man ha ett väl ventilerat garage som snabbt befriar bilen från rostdrivande fukt.
Om man kör på vintern bör man ha ett väl ventilerat garage som snabbt befriar bilen från rostdrivande fukt.
I Klassiker nr 2/21 berättar 22 Klassikerläsare om hur de använder sin klassiska bil på vintern.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.