Ett tjugotal 9-5 i dubbla rader, en 900 Turbo och ytterligare en handfull 9-5 med nya karossen. För sådär tio år sedan hade väl ingen höjt på ögonbrynen. I dag är synen av alla Saabar utanför begagnathandlaren Carson i Vallentuna smått spektakulär.
– Vi har googlat och kollat och det finns någon handlare i Los Angeles som nästan är på vår nivå. Men jag skulle nog säga att vi är störst på Saab. I världen, säger bilhandlaren Pontuz Fredholm.
Intresset för märket är fortfarande stort, menar han.
– Det finns alltid kunder till fina Saabar och det kommer mer och mer att bli en kultbil.
Det tog tre–fyra månader och man tittade på mer än 100 bilar mellan Malmö och Örnsköldsvik men till slut hade man fått ihop 30 Saabar. En satsning på 2,5 miljoner.
Kunskapsnivån bland köparna är hög, ingen behöver hjälp att hitta tändningslåset mellan framstolarna.
– Kunderna kan otroligt mycket och de förminskar gärna felen för att försvara Saab. ”Det är ingen fara!” Det är lite som att man förlåter sitt barn, säger Pontuz Fredholm.
Det här är en förkortad version av artikeln i senaste numret av Saab Cars Magazine.
Uppdatering: Saab Cars Magazine 2.2020 är slut i vår webbshop. Den finns i välsorterade tidningsbutiker fram till den 9 februari. Här hittar du din butik
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.