Mellan Malmö och Lund - en sträcka på 11 kilometer gick Sveriges första riktiga motorväg. Den kom till genom byggherren Robert von Bah och invigdes högtidligt den 8:e september 1953 av Prins Bertil. Den kallades Autostrada - det lät exotiskt och kontinentalt och var dessutom det namnet de allra första motorvägarna i Europa benämndes.
Den nya vägen var 22 meter bred och fyrfilig. Den korsades av inte mindre än 15 viadukter och gick över tre vattendrag.
På bilden ovan syns kortegen som efter invigningen så sakta började rulla mot Lund. I bilen längst fram - en Chrysler - åkte Landshövdingen G.A Widell tillsammans med prins Bertil
För byggnaden av autostradan fraktade man bort 100 000 kubikmeter matjord samt flyttat fram eller tillbaka 250 000 kubikmeter annan jord. Sedan lades ett lager av 125 000 kubikmeter grus varpå man sedan lade 30 000 kubikmeter vägbetong. Broarna krävde för sin del 4000 kubikmeter brobetong. Vidare behövdes 30 kilometer avlopps- och dräneringsledningar, 13 kilometer sidovägar med 30000 kubikmeter asfaltbeläggningar.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.