Två modeller från Dodge som vi aldrig fick se
George Hurst hade redan på 40-talet gjort sig ett namn som motortrimmare i Philadelphia, på 60-talet när muskelbilseran tog fart så var hans Hurst Performance bland de mest ledande i sitt gebit. Hurst hade samarbete med många olika tillverkare under denna hektiska tid. Swinging Bee var en prototyp för Dodge 1969.
Denna byggdes tillsammans med en Charger som hade tillnamnet Merada och föreslogs för Dodges divisionsledning som ett "paketlösning" för att annonsera båda modellerna tillsammans. Vilket kanske kunde vara lockande ur marknadsföringssynpunkt. Swinging Bee vars namn var sammansatt av den befintliga Dodge Dart Swinger och den häftigare större Coronet Super Bee var gul med svarta "bee-stripes" över bakdelen och en liten spoiler.
Motorn var en ganska standard 383" med dubbelt avgassystem, med fyrväxlad manuell alternativt 727 automatlåda och dessutom skivbromsar fram.
Scoopet på huven var lite mer speciellt än vad det verkar, då det under den satt en ventil som öppnades vid fullgas och på den vägen drog in kall luft till motorn.
Ett enkelt men ganska effektivt trimknep. Swinging Bee och Merada var förvisso prestandabilar, men inte några dräpare i toppskiktet, utan togs fram av Hurst mer med tanke som image-bilar, promotionmodeller.
Något fixpris på vad dessa skulle komma att kosta ut till kund hade man ingen specifikation på. eller några prestandasiffror helelr för den delen, paketet Merada/Swining Bee nappade Dodge inte på och de två bilarna försvann sedan spårlöst.
Scoopet på huven var lite mer speciellt än vad det verkar, då det under den satt en ventil som öppnades vid fullgas och på den vägen drog in kall luft till motorn.
Ett enkelt men ganska effektivt trimknep. Swinging Bee och Merada var förvisso prestandabilar, men inte några dräpare i toppskiktet, utan togs fram av Hurst mer med tanke som image-bilar, promotionmodeller.
Något fixpris på vad dessa skulle komma att kosta ut till kund hade man ingen specifikation på. eller några prestandasiffror helelr för den delen, paketet Merada/Swining Bee nappade Dodge inte på och de två bilarna försvann sedan spårlöst.
Merada var tänkt att utgå från Charger R/T med 440" Magnummotor och heavy duty-package, både manuell och automatlåda skulle kunna väljas.
Exteriört var Merada en ganska iögonfallande bil I en blank gråmetallic nyans som hette "Pewter grey" så hade den accenter längs sidan i "sunset orange".
Framtill försågs bilen ett extra gap under kofångaren och ett vacuumstyrt "pop-up" scoop på huven.
På sidan syns ochså fejkade luftutsläpp liknande de som fanns på Coronet Super Bee modellerna.
Exteriört var Merada en ganska iögonfallande bil I en blank gråmetallic nyans som hette "Pewter grey" så hade den accenter längs sidan i "sunset orange".
Framtill försågs bilen ett extra gap under kofångaren och ett vacuumstyrt "pop-up" scoop på huven.
På sidan syns ochså fejkade luftutsläpp liknande de som fanns på Coronet Super Bee modellerna.
En tuff modell som inte kom att få någon framtid, då både denna och Swinging Bee fick tummen ned och försvann i i glömskan.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.