I Saab Cars Magazine 1/2020 gör vi en resa med en mycket speciell Saab 99 1970. Den är på ett mycket övertygande försedd med en drivlina från 900 Turbo 16 – utan att det syns utifrån. Den mellanblå 99:an fick oss att fantisera om hur det hade gått för Saab om det var så här bilen var beskaffad redan vid premiären 1967.
Vägen öppnar upp och utan att växla ner trycker jag till på gaspedalen. Först händer ingenting förutom att avgastonen ändras något men efter någon tiondels sekund träder en välbekant, obändig kraft in och så börjar hastighetsmätarnålen klättra.
BMW-suven i backspegeln krymper snabbt till en liten metallicgrå prick och Claes i högerstolen börjar prata allt mer intensivt om de smala Gislaveddäcken på originalfälg. Ja, ja jag släpper väl av lite då.
Vi sitter i en sån där ”man-borde-bil” som förr eller senare brukar dyka upp i diskussioner bildrömmare emellan. Det finns en del missade chanser som man skulle vilja rätta till.
För visst borde man handbygga en Rover SD1 från grunden så att den blev den kvalitetsbil som den förtjänade att bli och visst borde man sätta i en Porschesexa i en Citroën DS eftersom det var typ en sån motor som konstruktörerna tänkte sig från början.
Och visst borde man kombinera den ursprungliga, snygga 99-karossen med sista utvecklingen av turbomotorn i Saab 900? Det borde ju dessutom vara busenkelt!
Öved Clasén i Malmslätt vet att det går att göra, med envishet och noggrannhet.
Vi gillar att Öved har vinnlagt sig om att ingenting utanpå skvallrar om den mer än fördubblade kraften. Den mellanblå Saaben är precis lika diskret som när första ägarinnan Karin Olsson i Uppsala köpte den i oktober 1969.
Vi gillar de snygga plåtfälgarna med små runda hål, navkapslarna, skärmkantslisterna och de nätta stötfångarna i rostfritt. Den oskyldiga uppsynen. Och vi älskar att 99:an känns så otroligt homogen, som att motorn verkligen är ämnad för den här bilen och att det inte skramlar, gnisslar eller glappar någonstans.
I Saab Cars Magazine får vi låna Öveds otroliga bil för en Sverigeresa och det dröjer inte länge förrän vi börjar fundera på hur det hade stått till med Saab som företag om man redan på 1960-talet haft resurser och kunnande att bygga en bil med 16-ventilers turbomotor och femväxlad låda.
I artikeln berättar Öved om hur jobbet gick till och hur man får en bil med 80 hk i originalskick att bli godkänd med över dubbla effekten!
BMW-suven i backspegeln krymper snabbt till en liten metallicgrå prick och Claes i högerstolen börjar prata allt mer intensivt om de smala Gislaveddäcken på originalfälg. Ja, ja jag släpper väl av lite då.
Vi sitter i en sån där ”man-borde-bil” som förr eller senare brukar dyka upp i diskussioner bildrömmare emellan. Det finns en del missade chanser som man skulle vilja rätta till.
För visst borde man handbygga en Rover SD1 från grunden så att den blev den kvalitetsbil som den förtjänade att bli och visst borde man sätta i en Porschesexa i en Citroën DS eftersom det var typ en sån motor som konstruktörerna tänkte sig från början.
Och visst borde man kombinera den ursprungliga, snygga 99-karossen med sista utvecklingen av turbomotorn i Saab 900? Det borde ju dessutom vara busenkelt!
Öved Clasén i Malmslätt vet att det går att göra, med envishet och noggrannhet.
Vi gillar att Öved har vinnlagt sig om att ingenting utanpå skvallrar om den mer än fördubblade kraften. Den mellanblå Saaben är precis lika diskret som när första ägarinnan Karin Olsson i Uppsala köpte den i oktober 1969.
Vi gillar de snygga plåtfälgarna med små runda hål, navkapslarna, skärmkantslisterna och de nätta stötfångarna i rostfritt. Den oskyldiga uppsynen. Och vi älskar att 99:an känns så otroligt homogen, som att motorn verkligen är ämnad för den här bilen och att det inte skramlar, gnisslar eller glappar någonstans.
I Saab Cars Magazine får vi låna Öveds otroliga bil för en Sverigeresa och det dröjer inte länge förrän vi börjar fundera på hur det hade stått till med Saab som företag om man redan på 1960-talet haft resurser och kunnande att bygga en bil med 16-ventilers turbomotor och femväxlad låda.
I artikeln berättar Öved om hur jobbet gick till och hur man får en bil med 80 hk i originalskick att bli godkänd med över dubbla effekten!
Relaterade bildspel
Länkar
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.