Tjeckiska Tatra byggde inte bara bilar, lastbilar och järnvägsvagnar, på 30-talet slog dom sig in på flygindustri också. 1935 satte man upp en en avdelning för flygplanskonstruktion i Studenka, som chefskonstruktör knöt man till sig Karel Tomas, som tidigare hade varit med och grundat Letov, Tjeckoslovakiens första och då största flygplanstillverkare. Första projektet var licenstillverkning av tyska Bücker Bü-131 Jungmann, ett dubbelvingat skolplan som fick heta Tatra T-131, som byggdes i en serie om 35 exemplar.
Sen följdes det av T-126 som var en licenstillverkad Avro 626, motorerna var av inhemskt ursprung, för T-126 användes en Avia RH-17 på 360 hästkrafter.
Efter lärdomen av licenstillverkningen så började man under 1936 konstruera en helt egen modell, den första benämndes T-001, och baserades till viss del på T-131 men var ett monoplan. Med registreringen OK-TAN flög denna prototyp första gången våren 1937.
T-001 ändrades sedan till T-101 som flögs senare samma år, vingspannet hade nu ökats från nio till 13 meter vilket gjorde att man kunde ta med mer last och bränsle i planet Motorn var densamma, en egentillverkad maskin på 95 hästkrafter som var byggd på licens från Hirth, HM-504 hette den och är i princip samma som sitter i Bückers Bü 131,134 och i Klemm Kl-35. Det räckte dock till för en marchfart på 190km/h, och toppfart på 225km/h och kunde klättra upp till 5500 meter.
T-001 och 101 kom att slå en hel del rekord, både i distans och höjd, bland annat flögs man med extratankar installerade sträckan Prag-Kharthoum, 434 mil, non-stop 1938. Höjdrekord sattes flera gånger, för sportplan med motorvolym under fyra liter. På första höjdförsöket nådde man 7113 meter och senare 7470 meter som var långt över det tidigare rekordet i klassen.
Nästa steg i utvecklingen var T-201 som fick lite kortare vingspann och lägre fena, med detta nådde man lite högre toppfart och cockpiten förlängdes också. Fem stycken T-201 kom att byggas. T-301 var tänkt att bli både militärt och civilt skolplan, men Tatras flygplansutveckling avbröts abrubt med den tyska inmarschen i september 1938 och det verkar som bara en enda 301:a blev färdigbyggd. Vid denna tid tid fanns även två intressanta modeller på utvecklingsstadiet, T-401 som skulle bli ett skolplan med sätena sida vid sida likt Messerschmitt Taifun, och en större tvåmotorig maskin som refererades till som T-002. Den sistnämnda kom dock att byggas, efter kriget, av Zlin under beteckningen Zlin Z20, i ett enda exemplar.
Idag finns i stort sett ingenting bevarat av Tatras flygepok, annat än en T-131 på museum, men sedan ett par år tillbaks finns nu även en flygande replika på T-001 med beteckningen OK-TAO.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.