”Inom tre till fyra år får vi nog se elbilar mer allmänt på gatorna.” Det trodde Televerkets direktör Lars Öjefors 1979.
I slutet av sjuttiotalet skulle man satsa på eldrift i större skala. Televerket började med att elkonvertera ett antal Mercedes 307-bussar på prov.
Nästa försök var en helt egen liten elbil. Den konstruerades av Björn Örtenheim som var något av en pionjär i den svenska elbilsvärlden.
Genom Styrelsen för Teknisk Utveckling, STU (idag Nutek) fick han anslag för att ta fram detta lilla servicefordon åt Televerket.
Karossen gjordes av Björkskogs plast, var 285 cm lång och 142 cm på bredden. Vikten låg på 560 kilogram, hade plats för en person och c:a 50 kg last.
Batterierna satt i ett slags utbytbar kassett under vagnens bakdel, 48 volts batteripacket ledde till två elmotorer på 1,5 kW var. Detta skulle räcka att komma fyra mil på.
Visionerna var stora, inom några år trodde man att hälften av Televerkets drygt 9000 fordon skulle vara eldrivna.
Ett litet antal, troligt 14 stycken, levererades till Televerket under 1979, men kom det att göras några fler? Enligt en källa skall dessa ha byggts ända fram till och med 1984. Hur många tjänstgjorde hos Televerket totalt?
Någon som vet mer om dessa små krabater? Kanske sett dom i trafiken, eller till och med kört dom?
Nästa försök var en helt egen liten elbil. Den konstruerades av Björn Örtenheim som var något av en pionjär i den svenska elbilsvärlden.
Genom Styrelsen för Teknisk Utveckling, STU (idag Nutek) fick han anslag för att ta fram detta lilla servicefordon åt Televerket.
Karossen gjordes av Björkskogs plast, var 285 cm lång och 142 cm på bredden. Vikten låg på 560 kilogram, hade plats för en person och c:a 50 kg last.
Batterierna satt i ett slags utbytbar kassett under vagnens bakdel, 48 volts batteripacket ledde till två elmotorer på 1,5 kW var. Detta skulle räcka att komma fyra mil på.
Visionerna var stora, inom några år trodde man att hälften av Televerkets drygt 9000 fordon skulle vara eldrivna.
Ett litet antal, troligt 14 stycken, levererades till Televerket under 1979, men kom det att göras några fler? Enligt en källa skall dessa ha byggts ända fram till och med 1984. Hur många tjänstgjorde hos Televerket totalt?
Någon som vet mer om dessa små krabater? Kanske sett dom i trafiken, eller till och med kört dom?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.