Den röda 02:an har en udda historia, den gick som långtestbil i "10 000-milatestet" på tidningen Expressen under ett par år. Läsarna kunde i motorspalten följa vad som hände med bilen medan milen rann iväg.
Sedan lämnades bilen tillbaka till Förenade Bil och där blev den stående. Tills nu.
Rolf Ramestam, marknadschef på Förenade Bil, hjälper oss med uttrixningen.
€" Vi bara kopplade till ett hjälpbatteri, skvätte lite bensin i förgasaren och vred om startnyckeln. Allt fungerade direkt!
Medan vi bekantar oss med bilen och stoppar ned våra pinaler i det rymliga bagaget får vi veta att BMW:n är nyservad. Oljor och övriga vätskor är utbytta. Bromssystemet luftat.
På plats i kön till Bilprovningen ute i Fosie drabbas vi av besiktningsfrossa. Kändes inte bromsen klen, funkar höger blinkers, var är varningstriangeln?
Vårt könummer blinkar fram och besiktningsmannen slår sig ordlöst ned bakom ratten. Jag säger något obligatoriskt inställsamt.
Vi har lyckan med oss, 1602:an blidkar hårda hjärtan och kontrollanten dansar flyhänt över protokollets punkter. Dessutom visar det sig att han arbetade på verkstaden hos Förenade Bil i början på 1970-talet.
Bilen väcker minnen och han kommer exakt i ihåg hur man botade missljudet i dörrens öppningsmekanism. Fast han lyckas inte denna gång. €" Fina bilar det här. Det märks att det är kvalitet. Vet ni att den fanns med turbo också?
Ett dåligt fastsatt batteri är det enda som ger rynkad panna. Ã-vrigt är med beröm godkänt. Han glömde kolla vindrutetorkarna.
Som belöning tar vi en tur på slingrig väg ut mot Malmös utkanter. BMW:n väcker stöldbegär, körkänslor man glömt bort återuppstår. Sympati på hjul. Inte så underligt att så många tjuvar smitit i vagnar som denna.
Läs hela Sverigeresan med BMW:n i Klassiker nr 2/2009 -ute i butik nu.
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.