Det vi känner som Transit hette från början FK1000, detta stod helt enkelt för Ford Köln.
1953 presenterades Volkswagenkonkurrenten, som nästan var nästan identisk i måtten - 430cm lång och 175cm bred.
Beteckningen innebar den skulle lasta 1000 kilo, och det gjorde den nog. Men det blev inga expressleveranser med 38-hästarsmotorn från Taunus 12M.
FK/Transit kom dock att stanna i skuggan av VW-bussen, men därmed inte sagt att den var utklassad. Den främsta marknaden var såklart hemmavid, men exporterades givetvis i viss utsträckning också. I Sverige kom det att bli en ganska populär modell. Man försökte även ta sig in på USA-marknaden, men Volkswagenbussen dominerade redan där, liksom på de flesta andra ställen.
Från 1958 använde man istället Taunus 15M motorn på 55 hästkrafter och nu kallades den FK1250 som senare följdes av en FK1500. Namnet Transit dök upp på modellen först 1961.
Första generationens FK/Transit kom ändå byggas fram till 1965, då den större Transiten som utvecklats i England gjorde entré. Och den kom att nå större framgångar än den lilla rundhyllta föregångaren från Köln, men det är en annan historia.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.