Bild
Nästa artikel
Svar på nöten

Tidiga Transit

Publicerad 27 maj 2012
Instrumenteringen ifråga hör hemma i en Ford Transit/FK-serien från 1965.

Det vi känner som Transit hette från Början FK1000, detta stod helt enkelt för Ford Köln, och kom 1953. Volkswagen hade fått en dundersuccé med sin typ 2 buss och Ford fick illa kvickt ta fram en konkurrent. FK/Transit kom inte på långa vägar bli lika storsäljande som VW-bussen till en början, men båda dessa modeller lever ju i genmodifierad form vidare in i våra dagar.

 

Motorn kom från Taunus 12M och var inledningsvis på 38 hästkrafter, yttermåtten var ganska modesta med 430 i längd och runt 175cm i bredd, beteckningen 1000 stod för lastkapacitet 1000kilo. Från 1958 använde man istället Taunus 15M motorn på 55 hästkrafter och nu uppgraderades den till FK1250 som senare följdes av en FK1500. Namnet Transit dök upp på modellen först 1961. Den främsta marknaden på hemmaplan, exporten var ganska ringa, dock blev den relativt populär i Sverige, och man försökte även ta sig in på USA-marknaden, men Volkswagenbussen dominerade överallt.

 

Men trots det så blev första generationens FK/Transiter en långkörare och avlöstes först 1965, då den större Tranisten som utvecklats i England presenterades och kom att nå större framgångar än den lilla rundhyllta föregångaren från Köln.

Prototypen från 1952, föga elegant men funktionell.

pickup var en av många varianter som fanns på FK1000

USA-lansering 1954, passerade tämligen obemärkt förbi...

Transit Panorama 1963 var modellerad efter Volkswagens safaribuss med små rutor i taket och allting, men nådde långt ifrån samma popularitet

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.