Stålverket Outokumpu Stainless i Avesta har en märklig inventarie: En DeLorean DMC-12. För det var här från södra Dalarna som det rostfria stålet till bilen kom!
I Avesta har järnhantering pågått ända sedan 1500-talet men de sista 50 åren har företaget bytt namn i snabb takt: Avesta Järnverk blev Avesta, därefter Avesta Sheffield och Avesta Polarit. Sedan 2002 har man hetat som sin finska ägare Outokumpu.
Försäljningschefen Claes Sörebo möter oss vid vakten och precis innanför grindarna har han parkerat Outokumpus mest omhuldade företagsbil: en DeLorean DMC-12 med den personliga registreringsskylten AVESTA! Det var rostfritt stål från Avesta som användes för karosserna till DeLorean när den tillverkades i Nordirland 1981–82.
Den dåvarande vd:n Per Molin köpte bilen i USA 1989 men att få den registrerad och godkänd i Sverige var inte det enklaste. Det gick inte att ha kvar den katalysatorrenade PRV-sexan, istället fick man köpa en B28F av Volvo utan katalysator. Dessutom fick man genomföra bromstester på ett flygfält och skaffa intyg på säkerhetsbältena från Autoliv. Syftet med bilen var att locka unga ingenjörer till stålverket i Avesta.
Den dåvarande vd:n Per Molin köpte bilen i USA 1989 men att få den registrerad och godkänd i Sverige var inte det enklaste. Det gick inte att ha kvar den katalysatorrenade PRV-sexan, istället fick man köpa en B28F av Volvo utan katalysator. Dessutom fick man genomföra bromstester på ett flygfält och skaffa intyg på säkerhetsbältena från Autoliv. Syftet med bilen var att locka unga ingenjörer till stålverket i Avesta.
Egentligen är det en återvändsgränd man visar upp. Hela bilkarosser i rostfritt stål hade också testats av Porsche som istället valde att satsa på galvanisering. Men med bränslet från Tillbaka till framtiden-filmerna och med hjälp av måsvingedörrarna verkar DeLorean ständigt lyfta mot nya höjder – intresset och fascinationen för modellen bara ökar.
Outokompu får ibland förfrågningar om bilen är till salu men i ett storföretag som Outokumpus balansräkning är den här inventarien knappt en kostnad bakom ett komma.
– Den fyller sitt uppdrag väl, säger Claes Sörebo. Vi använder den i marknadsföringen och vid kundbesök och företagsevent.
Outokompu får ibland förfrågningar om bilen är till salu men i ett storföretag som Outokumpus balansräkning är den här inventarien knappt en kostnad bakom ett komma.
– Den fyller sitt uppdrag väl, säger Claes Sörebo. Vi använder den i marknadsföringen och vid kundbesök och företagsevent.
Claes ser tillsammans med ett par kolleger till att bilen hålls i skick. Visserligen är den lite dammig idag, men vi kan se hur fin den är. Vanliga sjukdomar som att frontpartiets plast sjunkit har man på något sätt undvikit. Kanske för att den alltid förvarats inomhus och bara har gått 2 750 mil.
I Klassiker nr 8/2018 besöker vi Outokumpu i Avesta i vår Sverigeresa i sydöstra Dalarna.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.