Den femte februari 1998 upphörde en epok för Volvo. Med den sist tillverkade 940:n var epoken med gjutjärnsmotor, bakhjulsdrift och stel bakaxel över.
Under hösten 1997 hade det varit extra hög fart i Volvos Torslandafabrik. 400 tillfälligt anställda hade tagits in då man höjt produktionstakten av 900-serien med tjugo procent. Det säger något om att många ville passa på att köpa en bakhjulsdriven Volvo innan det var för sent. Trots att produktionen upphörde så tidigt på året så lyckades 940/S90/V90 hamna på plats 18 i den svenska försäljningsstatistiken 1998.
Volvos 900-serie var en utveckling ur Volvo 760 som introducerats 1982. Men medan den mer exklusiva sexcylindriga 960 hade en multilinkbakaxel och en nyutvecklad lättmetallmotor höll 940 kvar vid stel bakaxel och gjutjärnsmotor.
När 900-serien introducerades som årsmodell 1991 var det inte många motorjournalister som trodde att 940 skulle överleva särskilt länge. ”I gamla hjulspår” skrev Vi Bilägare och Teknikens Värld skrev i sitt test 1991: ”Är detta bara verkligen det bästa som Volvo kan prestera – eller bara ett sällsamt mellanspel”. Att den tillverkades i åtta år visar att de bedömningarna var fel.
Den allra sist byggda bilen i en modellserie sparas vanligen till Volvos museisamling. Men det sista exemplar som levererades till en kund överlämnades vid en liten ceremoni i Torslandafabriken den femte februari 1998. Sigvard Åberg hämtade då sin 24:e Volvo. Det var en vit 940 Classic och han blev mycket förvånad när Volvos vd Tuve Johannesson berättade att han skulle få bilen som en gåva.
En dryg vecka tidigare hade det blåsts fanfar vid den västra fabriken i Skövde. Det var då som den sista rödmotorn tillverkades. För med Volvo 940 försvann inte bara den sista bakhjulsdrivna Volvon med stel bakaxel. Det var också den sista Volvon med gjutjärnsmotor.
Från hösten 1990 till februari 1998 tillverkades 246 704 stycken 940 med sedankaross, antalet kombibilar var nästan lika högt: totalt byggdes 231 677 stycken 940 kombi enligt Volvos produktionsstatistik.
Volvos 900-serie var en utveckling ur Volvo 760 som introducerats 1982. Men medan den mer exklusiva sexcylindriga 960 hade en multilinkbakaxel och en nyutvecklad lättmetallmotor höll 940 kvar vid stel bakaxel och gjutjärnsmotor.
När 900-serien introducerades som årsmodell 1991 var det inte många motorjournalister som trodde att 940 skulle överleva särskilt länge. ”I gamla hjulspår” skrev Vi Bilägare och Teknikens Värld skrev i sitt test 1991: ”Är detta bara verkligen det bästa som Volvo kan prestera – eller bara ett sällsamt mellanspel”. Att den tillverkades i åtta år visar att de bedömningarna var fel.
Den allra sist byggda bilen i en modellserie sparas vanligen till Volvos museisamling. Men det sista exemplar som levererades till en kund överlämnades vid en liten ceremoni i Torslandafabriken den femte februari 1998. Sigvard Åberg hämtade då sin 24:e Volvo. Det var en vit 940 Classic och han blev mycket förvånad när Volvos vd Tuve Johannesson berättade att han skulle få bilen som en gåva.
En dryg vecka tidigare hade det blåsts fanfar vid den västra fabriken i Skövde. Det var då som den sista rödmotorn tillverkades. För med Volvo 940 försvann inte bara den sista bakhjulsdrivna Volvon med stel bakaxel. Det var också den sista Volvon med gjutjärnsmotor.
Från hösten 1990 till februari 1998 tillverkades 246 704 stycken 940 med sedankaross, antalet kombibilar var nästan lika högt: totalt byggdes 231 677 stycken 940 kombi enligt Volvos produktionsstatistik.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.