Bild
Nästa artikel
Reportage

Topp tunnor rusande!

Publicerad 2022-03-22 15:00
Du kör inte Seven för att glänsa, du kör den för körningen, för kickarna, för rushen! En Caterham är 500 kilo nöjesfält – med stamtavla tillbaka till Lotus dagar.

Att köra en nyare Seven är att gå tillbaka till rötterna men med alla möjligheter att slippa rangliga vägegenskaper och trötta bromsar. Den nedskalade renheten, ostörd av tutande varningar och digitala pekfingrar. I en Seven gör du inget annat än kör. Du och vägen. Instyrningarna i böjarna. Gaspådragen ut. Koncentrationen som håller vardagslunken på armlängds avstånd. Det är svårt att komma närmare motorcykel än så här, på fyra hjul.

Många förknippar nog Caterham med åttiotalet och framåt. Men stamtavlan sträcker sig längre tillbaka. Graham Nearn var drivande i Caterham som var återförsäljare åt Lotus. Nearn och Caterham Cars tog över tillverkning, marknadsföring och försäljning och underleverantörerna 1973. Men med en kit car, byggd, lagad, trimmad, fixad i the garden shed i tjugo års tid var det förstås hopplöst att vänta sig annat än att kopior skulle göras. Inget ont om dem men Caterham är den sanna arvtagaren till Lotus Seven – och äger rättigheterna till namnet.

Även i den klenaste Seven går det utav bara tusan! Det kan inte göra annat med så låg vikt. Att du rusar fram strax över asfalten förstärker känslan av lågflygning. Men du bestämmer själv hur fort du kör, och aktiv körning måste inte nödvändigtvis gå jättefort. Men med ett par hundra hästkrafter fördelat på en tredjedel eller kanske till och med en fjärdedel av vad en vanlig modern bil väger är det lätt hänt att hornen växer ut.

Men bredden är total, i genren finns allt från veteranbilar till ultramoderna bilar med superprestanda. Med nuvarande svenska regler går det dessutom att köpa en nyckelfärdig Seven, du behöver inte sätta ihop bilen själv. Fast kom ihåg att just det kan vara grejen: projektet, känslan av att köra ditt eget bygge, som på Colin Chapmans tid.

Vill du se mer av Christian Malmstens bil och läsa en hel Klassikerguide om Seven så köp Klassiker nr 3/22 – finns i butik nu och går förstås enkelt att beställa här nedan.

Hela köpguiden och massor av annat intressant finns i tidningen!

Ur innehållet:

Ögonblicket Samling vid dieselpumpen
Två stadiga Mercedes-Benz sammanstrålar vid en Shellstation i Luleå. En säkerhetsinnovation visar sig fungera.

BMW 635 CSi 1986
Märkets mest långlivade modell – vi kör ett superexemplar och önskar att dagen aldrig ska ta slut. 

Årets Klassiker 2022 - vinnaren!
Rekordmånga röstade och det var tätt i toppen – men när dammet lagt sig framstod en tydlig segrare: Saab 99 EMS!

Automobilia Rally!
Det kan börja med en dekal eller ett enkelt program och sluta med en egen rallybil. Ett kul samlarområde!

Här har du ditt liv – i bilar!
Bilarna i ditt liv – töm familjealbumet och dela med dig av historierna! Först ut är Kerstin och Torbjörn Svanström.   
Austin Allegro vs Morris Marina
Två av 1970-talets mest utskällda bilar kom från British  Leyland. Vi ger dem en andra chans och drar till Danmark.

Toyota Crown 1966
På 1940-talet tillverkade Toyota kastruller, på 1950-talet kom den första bilen och tio år senare nådde märket oss. 

Broschyren Saabs modeller 1982
Med bara två modellserier och få nyheter stod reklamfolket inför en utmaning när 1982 års broschyr skulle utformas. 

Volvo 264 TE 1979
Förkortningen stod för Top Executive men många förlängda Volvo användes för att köra partitoppar i Östtyskland. 

Moped Zündapp Combinette
Precisionen i motorn var mycket exakt och cylinderloppet hårdförkromat. Gjuten ram – vilket köpargument! 

LOW Special 1952
Som 16-åring började Olle Wallins bygga sin egen bil. Han har den fortfarande kvar. Världens enda LOW Special! 

Klassikerguiden Caterham Seven
Låg vikt – högt nöje! Vi guidar dig runt Seven och dess historia – från Lotus till Caterham och alla de andra. 

Våra Klassiker
Fredrik letar prylar till 945, Claes letar pengar till Twingo. 

Läsarnas Klassiker
Nissan 300 ZX, Citroën CX och Volkswagen Golf Cabriolet.

Fixa själv Vakna Patient 106!
För att få ordning på vår gratis-Peugeot kallar vi in Jon Remmers. Ska vi lyckas få bilen klar för besiktning?

Renoveringen Porsche 356 1960
Egentillverkade karossdelar med hjälp av mallar i plywood. Lars Larsson tog inga genvägar i Porsche-renoveringen.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.