Att köra en nyare Seven är att gå tillbaka till rötterna men med alla möjligheter att slippa rangliga vägegenskaper och trötta bromsar. Den nedskalade renheten, ostörd av tutande varningar och digitala pekfingrar. I en Seven gör du inget annat än kör. Du och vägen. Instyrningarna i böjarna. Gaspådragen ut. Koncentrationen som håller vardagslunken på armlängds avstånd. Det är svårt att komma närmare motorcykel än så här, på fyra hjul.
Många förknippar nog Caterham med åttiotalet och framåt. Men stamtavlan sträcker sig längre tillbaka. Graham Nearn var drivande i Caterham som var återförsäljare åt Lotus. Nearn och Caterham Cars tog över tillverkning, marknadsföring och försäljning och underleverantörerna 1973. Men med en kit car, byggd, lagad, trimmad, fixad i the garden shed i tjugo års tid var det förstås hopplöst att vänta sig annat än att kopior skulle göras. Inget ont om dem men Caterham är den sanna arvtagaren till Lotus Seven – och äger rättigheterna till namnet.
Även i den klenaste Seven går det utav bara tusan! Det kan inte göra annat med så låg vikt. Att du rusar fram strax över asfalten förstärker känslan av lågflygning. Men du bestämmer själv hur fort du kör, och aktiv körning måste inte nödvändigtvis gå jättefort. Men med ett par hundra hästkrafter fördelat på en tredjedel eller kanske till och med en fjärdedel av vad en vanlig modern bil väger är det lätt hänt att hornen växer ut.
Men bredden är total, i genren finns allt från veteranbilar till ultramoderna bilar med superprestanda. Med nuvarande svenska regler går det dessutom att köpa en nyckelfärdig Seven, du behöver inte sätta ihop bilen själv. Fast kom ihåg att just det kan vara grejen: projektet, känslan av att köra ditt eget bygge, som på Colin Chapmans tid.
Vill du se mer av Christian Malmstens bil och läsa en hel Klassikerguide om Seven så köp Klassiker nr 3/22 – finns i butik nu och går förstås enkelt att beställa här nedan.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.