Nästa artikel
Toppklass!
Volvo 264 TE

Toppklass!

Publicerad 23 maj 2023
Top Executive skulle förkortningen 264 TE uttydas. Volvos första limousine hade en V6-motor från Frankrike, byggdes till en början i Italien och såldes i stort antal till Östtyskland!

I april 1975 presenterades Volvos första limousine 264 TE, förkortningen hade tidigare använts på en version av 164 och skulle uttydas Top Executive. Motorn var samma V6 på 2,7 liter och 140 hk som i den vanliga 264 och den trestegade automatlådan BW55 var standard. 
Såväl de båda dörrarna som den sista sidorutan var förlängda. Karossen var 70 cm längre och totallängden på bilen blev 560 cm, tjänstevikten ökade med 220 kg.
 

Inredningen var exklusiv med klädsel i plysch och elfönsterhissar, elantenn, luftkonditionering och kassettradio med inspelningsmöjlighet som standard. I det bakre armstödet kunde en mobiltelefon monteras. Med den fällbara mittraden fick totalt sju personer plats i Volvon. 

Inredningen i limousinen 264 TE hade flera speciella detaljer som att nackskydden var färganpassade. 

Till Bertone i Turin kom tomma karosser som förlängdes, lackerades och sattes samman till färdiga bilar. Fram till början av 1980-talet byggde Bertone cirka 335 exemplar, då fick Yngve Nilssons Karosserifabrik ta över tillverkningen. Där byggdes redan andra specialversioner av 200-serien som begravningsbilar och man inredde också ambulanser. Företaget var då en underleverantör till Volvo och drevs av tvillingbröderna Karl-Erik och Nils-Åke Nilsson.

Kung Carl XVI Gustaf provar nya Volvo 264 TE på plats hos Bertone i Turin. 

Till årsmodell 1981 fick 264 precis som 240 en stor facelift med nya stötfångare, front och instrumentpanel. Men 264 fick också en ny något större och starkare V6: B28E på 155 hk. Den hade smyglanserats i en förgasarversion, B28A, på vissa marknader redan året innan. De sista vanliga Volvo 264 tillverkades 1982 och kombimodellen med V6-motor såldes på vissa marknader fram till 1985. 

Kjetil Eide-Berg äger den här Volvo 264 TE 1983 som det norska kungahuset fick i gåva från det svenska kungahuset. Läs reportaget om den kungligt fina limousinen i Klassiker nr 5/2023. 

I februari 1982 lanserades den nya toppmodellen 760 GLE men nischbilar som limousiner hade ju inte tagits fram än av den så 264-limousinen fick fortsätta att byggas. Yngve Nilssons Karosserifabrik fick 1982 en beställning på tolv stycken 264 TE från den östtyska staten. ngve Nilssons Karosserifabrik tillverkade även limousiner med fyrcylindrig B23-motor. En del av dem hade sidorutan bakom bakdörrarna igenlagd, vilket skapade en mer exklusiv profil. Den lösningen fanns även på Volvo 244 Viktoria som var förlängd 15 cm. Det finns ingen statistik på hur många 264-limousiner som Nilsson byggde. Förutom ett par specialexemplar byggdes sannolikt de sista vanliga 264 TE 1983. 

Läs om en Volvo 264 TE som norska kungahuset fick i gåva i Klassiker nr 5/2023!

✔ Volvo 264 TE ✔ Peugeot 403 – köpguide ✔ Alfa Romeo 1750 "GTAm" ✔ Puch Florida ✔ Fixa förarstolen ✔ Ford Granada-projektet ✔ Så hanterar du miljözonerna i Europa ✔ Saabgurun i Danmark ✔ Unikt dekalark på köpet! 

Ur innehållet:

Ögonblicket Bilkulturell utrensning
Hopknycklade på bärgarflaket står två bilar som vi saknar idag.

Alfa Romeo 1750 Berlina "GT Am"
Fredrik Assarsson bestämde sig för att bygga bilen som aldrig fanns – av ett renoveringsobjekt som knappt existerade.

C-typekopian behöver inte skrotas
Den svenskbyggda C-typen är inte att anse som ett otillåtet intrång i Jaguar Land-Rovers upphovsrätt.  

Automobilia Japan
Samlarprylar från epoken då den japanska bilen var exotisk.

Läsarnas Klassiker
Stefan har haft sin Bulle sedan 1974, Lars hittade sin BMW 325 Cab för 32 år sedan, Magnus lyckades knipa en super-Anglia och Torbjörn har tagit över svärföräldrarnas VW.

Klassisk bil på resa i Europa
Det gäller att hålla koll på regeler och miljözoner om man ska köra klassiker i Europa. Men det går! 

Moped Puch Florida
Det var en försynt fröken som började importeras av Motor Lund i Malmö 1955. Sedan tog det fart!

Restoration Show Birmingham
Det bankas, det lyfts, det klias i huvet och det dricks te. 

Volvo 264 TE 1983
Det svenska hovet tyckte att det norska kronprinsparet behövde en rejäl bil – varsågod, en förlängd Volvo!

Museum Oväntat i Paris
På Musée des Arts et Métiers hyllas konstnären Paul Arzens. Hans idé om vad som är en bil chockerar fortfarande.

Renoveringen Kleinschnittger 1954
En liten bil men en stor renoveringsinsats för att få alla detaljer rätt. Nu rullar den igen!

Våra Klassiker
Calle släpper drömmen om en extra Triumph 1300, Björn luktar fortfarande bensin. Eller är det hans Monark?

Hobbyn & jag Pontiac Tempest
Ett servicemeddelande på en nätauktion får igång tankarna hos Calle Carlquist. Hur fungerar det med en böjd kardan?

Fixa själv Klä om stol till Granada
Mirakulöst nog får vi tag i en en oanvänd originalklädsel. Bara att kränga dit? Nja. NOS betyder inte alltid nyskick.

Guru Saabspecialisten Vagn
När den fina museisamlingen av bilar tagit andan ur dig är det dags att gå upp en våning. Här finns ännu mer guld!

Klassikerguiden Peugeot 403
Bussig, mjukgående och elegant. Dessutom slitstark och attraktivt värderad. Det är klart att vi vill ha en! 

Mitt liv i bilar
Gör som Jens – dela din bilkarriär och få en prenumeration på Klassiker!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.