Nästa artikel
Toyotas första sportbil
Reportage

Toyotas första sportbil

Publicerad 27 februari 2023 (uppdaterad 27 februari 2023)

 

Den må varit liten och obskyr - men banade väg för sådana världssuccéer som Celica, Supra, MR-2 med flera.

I början av sextiotalet hade bilismen just kommit igång i Japan.  Sportbilar var få förunnat. Nissan hade sin Fairlady och Daihatsu kom med en snygg cabrioletvariant av Compagno 1963. Det var ungefär vad som fanns. 

 1962 visade Toyota upp en sportbil på Tokyos bilsalong. 

Den kallade Publica Sports och som namet antyder varden baserad på Toyotas då helt nya modell Publica.  Det innebar en 697cc tvåcylinders boxermotor fram och drivning bak. 
Mest iögonfallande var taket som liksom på ett jaktplan sköts tillbaks helt för i och urstigning.   

Den gimmicken försvann när den färdiga bilen hade premiär 1965 - Toyota 800 Sports. 

 


 

Nu hade man tillgång till en lite större motor på 790cc. Den gav drygt 40 hästkrafter vilket var en bra siffra då bilen var väldigt nätt i formatet.  355cm på längden och blott 146cm bred.  I karossen användes en hel del aluminium vilket höll matchvikten nere på modesta 580 kilo. De första åren var till och med sätesstommarna i aluminium.  Istället för det skjutbara taket försågs 800 Sports med en annan finess - ett targatak. 

Takdelen kunde stuvas in i bagaget vid behov.  Exporten var i princip obefintlig men ett par hundra vänsterstyrda 800 Sports gjordes.  De var främst menade för Okinawa som till skillnad mot resten av Japan hade högertrafik då.  Några bilar togs över för tester i USA samt visa upp för Toyotahandlarna där. Dom tyckte inte den lilla sportbilen skulle ha någon vidare chans.  
Men man lät ändå lämna 40 stycken bilar i USA då de skulle blivit dyrt att ta med dom hem igen.  
 

Den sista 800 Sports rullade av bandet i Yokosuka i oktober 1969. Från starten i april 1965 ändrades inte mycket. Ettans växel blev synkroniserad 1967. Året efter gjordes lite ändringar i grill och stötfångare. Totalt gjordes 3131 stycken.  En blygsam siffra men nu hade man fått blodad tand.  Toyota 2000GT hade tillkommit 1967 men var för avancerad och dyr och försvann redan 1970. Båda ersattes av den nya moderna Celica som presenterades senare samma år.  
Toyota Celica kom bli en enorm framgång för Toyota. Den exporterades över hela Världen och med det följde flera decennier av framgångar i rally och motorsport. Celica ynglade av sig till Supra och de modernare MR-2 och GT86 är alla ättlingar i rakt nedstigande led till lilla 800 Sports. 
 

 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.