Monte Carlo Historic Rally gjorde depåstopp i Göteborg
Monte Carlorallyts klassiska division är ett annorlunda rally, ekipagen startar från olika platser i Europa för att sammanstråla i Die, Frankrike för att köra de sista etapperna mot Monte Carlo. I Göteborg samlade man upp det skandinaviska fältet med startande från Stockholm och Oslo. Det blev fika och mingel på Volvomuseet, där man dagen till ära hade placerat Eric Carlssons Saab i entrén.
Peter Bäckström, intendent på Saabmusset i Trollhättan, hur kommer det sig att ni kuppat in en Saab i Volvos domäner?
”-Det var faktiskt Volvos initiativ, dom frågade om dom kunde låna bilen för det här och självklart fick dom det. Att den står i Pole position här i entrén känns bara extra kul.”
Kommer vi få se Volvobilar på Saabmuseet?
”-Det är fullt möjligt, det skulle vara roligt att göra en temautställning som rör den eviga diskussion om Saab-Volvo eller Volvo-Saab om man nu ser det så. Det är roligt att vara konkurrenter och än mer kollegor i branschen. "Gnabbet" mellan Saab och Volvo-ägare har alltid varit en krydda och roligt diskussionsämne. Där motparterna har en ömsesidig respekt för varandra...... för övrigt vill jag bara tillägga att en Saab 96 V4 med 155-15" dubbdäck är den bästa vinterbilen!”
Vid tvåtiden börjar dom första deltagarna rulla in och rada upp utanför museet, det är ett gäng otroligt smutsiga Porsche 911:or som kommer från Norge. Trendpekaren är tydlig, Porsche 911 är det som gäller för att köra historisk racing och rally numera, inte mindre än åtta av de tjugo ekipagen som samlades i Göteborg var Porsche 911 och 912.
Men ekipaget som stack ut mest denna kalla vinterdag var en Ford Mustang fastback av 1965 års modell, från... Egypten!
Amin Hwaidak från Kairo har tagit sin Mustang först till Tyskland och sen vidare till Oslo för att delta. Mustangen är registrerad i i Tyskland för det är omöjligt att utverka en egyptisk försääkring som gäller utomlands. Det är andra gången han och co-drivern Sayed Zein El Din kör Monte Carlo. Amin samlar klassiska muskelbilar, en något ovanlig hobby i Egypten och har besökt Sverige några gånger tidigare, då i samband med Power Big Meet i Västerås.
Historisk rally ger mersmak, senare i år skall Amin och Sayed skeppa över Mustangen över atlanten för att köra det hårda Panamericanaloppet.
Ett annat ekipage som valt att ta sig till Oslo för att köra till Frankrike kommer från... Frankrike. Eric Robert och Christian Roussel kör en Volkswagen av 1966 års modell, en 1300 som fått motorn förstorad till 1800cc. Mellantiden i Göteborg tillbringades med att få liv i trilskande ljusrelä.
Efter mörkrets inbrott förbereddes avfärd, detta genom att Kjell Olsson pälsade på sig och ruskade liv i sin Volvo ÖV4 från 1927, i högersits, lika påpälsad dagen till ära satt Carl-Magnus Skogh, välkänt rallynamn i både Saab och Volvokretsar. Med poliseskort gick sedan avfärden mot färjan, nästa anhalt Kiel, för vidare resa ner över kontinenten.
Peter Bäckström, intendent på Saabmusset i Trollhättan, hur kommer det sig att ni kuppat in en Saab i Volvos domäner?
”-Det var faktiskt Volvos initiativ, dom frågade om dom kunde låna bilen för det här och självklart fick dom det. Att den står i Pole position här i entrén känns bara extra kul.”
Kommer vi få se Volvobilar på Saabmuseet?
”-Det är fullt möjligt, det skulle vara roligt att göra en temautställning som rör den eviga diskussion om Saab-Volvo eller Volvo-Saab om man nu ser det så. Det är roligt att vara konkurrenter och än mer kollegor i branschen. "Gnabbet" mellan Saab och Volvo-ägare har alltid varit en krydda och roligt diskussionsämne. Där motparterna har en ömsesidig respekt för varandra...... för övrigt vill jag bara tillägga att en Saab 96 V4 med 155-15" dubbdäck är den bästa vinterbilen!”
Vid tvåtiden börjar dom första deltagarna rulla in och rada upp utanför museet, det är ett gäng otroligt smutsiga Porsche 911:or som kommer från Norge. Trendpekaren är tydlig, Porsche 911 är det som gäller för att köra historisk racing och rally numera, inte mindre än åtta av de tjugo ekipagen som samlades i Göteborg var Porsche 911 och 912.
Men ekipaget som stack ut mest denna kalla vinterdag var en Ford Mustang fastback av 1965 års modell, från... Egypten!
Amin Hwaidak från Kairo har tagit sin Mustang först till Tyskland och sen vidare till Oslo för att delta. Mustangen är registrerad i i Tyskland för det är omöjligt att utverka en egyptisk försääkring som gäller utomlands. Det är andra gången han och co-drivern Sayed Zein El Din kör Monte Carlo. Amin samlar klassiska muskelbilar, en något ovanlig hobby i Egypten och har besökt Sverige några gånger tidigare, då i samband med Power Big Meet i Västerås.
Historisk rally ger mersmak, senare i år skall Amin och Sayed skeppa över Mustangen över atlanten för att köra det hårda Panamericanaloppet.
Ett annat ekipage som valt att ta sig till Oslo för att köra till Frankrike kommer från... Frankrike. Eric Robert och Christian Roussel kör en Volkswagen av 1966 års modell, en 1300 som fått motorn förstorad till 1800cc. Mellantiden i Göteborg tillbringades med att få liv i trilskande ljusrelä.
Efter mörkrets inbrott förbereddes avfärd, detta genom att Kjell Olsson pälsade på sig och ruskade liv i sin Volvo ÖV4 från 1927, i högersits, lika påpälsad dagen till ära satt Carl-Magnus Skogh, välkänt rallynamn i både Saab och Volvokretsar. Med poliseskort gick sedan avfärden mot färjan, nästa anhalt Kiel, för vidare resa ner över kontinenten.
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.