Nästa artikel
Tre frågor om Indigo 3000
klassikerguiden

Tre frågor om Indigo 3000

Publicerad 28 juli 2021 (uppdaterad 30 juli 2021)
I Klassiker 7/2021 reder vi ut hela historien om den lovande svenska sportvagnen från Jösse Car. Med drivlina från Volvo 960 och en design som lyckades vara både modern och klassisk fick den mycket uppmärksamhet vid lanseringen för mer än 25 år sedan. Här är tre av frågorna som får svar!

Klassiker 7/2021 – med Kryss & Klur på köpet!

Ur innehållet #7.2021:

Saab 99 EMS & Volvo 142 GL 1973
Metalliclack, bränsleinsprutning och tvådörrarskaross. Vi låter två gamla fiender mötas igen. 

Automobilia Garagemusik
Vad snurrar bäst på vinylspelaren i verkstaden? Mats Älfvåg presenterar några intressanta förslag. 

Att sälja på nätauktion
"Den ska du sälja på auktion" har blivit ett nästan lika vanligt råd som att åka till Tyskland när en bil ska avyttras. Men blir det verkligen alltid topp-priser? Vi reder ut.

Museet Great British Car Journey
Ett museum där utställningsföremålen kan köras? Bra idé! 

Tonåringen Porsche Boxster
Nu är det hög tid att knipa ett fint exemplar av den första riktigt lyckade folk-Porschen! 

Citroën BX 14RE 1989 
Citroëns nya mellanklassbil BX var djärvt nyskapande. Precis som man kunde förvänta sig. 

Moped HMW Super Luxus
Österrike hade inte bara Puch att erbjuda mopedköparna.

Broschyren KdF-Wagen 1938
En viktig del av det nationalsocialistiska samhällsbygget – folkbilen som skulle göra tyskarna mer rörliga. 

Ford Granada 2.0 Traveller 1977
En Granada av första generationen som överlevt är tillräckligt speciellt, Steve Pike har dessutom en specialversion!

Våra klassiker Den första bilen
Klassikers redaktion har åtminstone en sak gemensam. Alla fyra redaktörer har sin förstabil kvar. Vi tar dem på en tur!

Budbilar utan uppdrag
Två Honda Civic och två Opel Kadett köptes in som budbilar men har ännu inte tagits i bruk. Hur gick det här till?

Klassikerguiden Indigo 3000
Köpguide på en modell som bara byggdes i ett 40-tal exemplar – varför det? För att vi inte kunde låta bli att forska mer i denna spännade historia!

Läsarnas klassiker
Marks Datsun 240Z, Freds Mercedes 230 SL Pagoda och Felix Porsche 924. Berätta om din klassiker du med!

Fixa (inte) själv Luftkonditionering
AC:n på en Saab 900 har givit upp. Julle hänger över axeln på ett ackrediterat proffs.

Guru Rödblocksrenoveraren
Krilles Motor lämnar raka besked om priser och dokumenterar noggrant varje renoverad Volvomotor.

Chevrolet Chevy II Nova SS 1964
Efter många år är nu konstnären John Eyres svenskålda Nova på rull igen. Den har blivit precis lagom renoverad.
Stämmer det att den byggdes i Värmland?
Ja, eller Dalsland! Just därför är Indigo 3000 ett unikum i sportbilsvärlden. Opraktisk, opålitlig och ogenomtänkt är annars egenskaper som kännetecknar vagntypen. Indigo 3000 är välplanerad i minsta detalj och dess historia är lika spännande som bilen. Mekaniken kommer från Volvo 960 men upplevs helt annorlunda här.
 
Hur är den att köra?
Stabil men underhållande! Den kränger lätt i kurvorna men greppet imponerar. Styrningen är exakt och den relativt långa hjulbasen ger förutsägbara vägegenskaper. Viktfördelningen på 50/50 ger ett neutralt uppträdande och på gränsen berättar den i god tid för föraren vad som håller på att hända. Den som önskar har däremot inga större svårigheter att få bakvagnen att dansa ut. Kort sagt är det helt enkelt väldigt, väldigt roligt att köra Indigo!
 
Hur många byggdes egentligen?
Efter några Arvika-tillverkade exemplar sattes en ny fabrik upp i Åmål. Framtiden såg ljus ut men de utlovade finansiärerna drog sig plötsligt ur. I början av 1999 tvingades produktionsbolaget Indigo Car i konkurs. Totalt blev det endast 43 chassinummer och av dessa är 40 stycken körbara bilar. Den som går igenom ägarlistan upptäcker snart att ett tiotal haft sin Indigo sedan ny eller nästan ny. Bilarna byter sällan ägare men ibland blir de till salu. En Indigo 3000 är värd att vänta på!
 
Resten av den omfattande guiden om Indigo 3000 finns att läsa i Klassiker 7/2021!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.