I Klassiker 7/2021 reder vi ut hela historien om den lovande svenska sportvagnen från Jösse Car. Med drivlina från Volvo 960 och en design som lyckades vara både modern och klassisk fick den mycket uppmärksamhet vid lanseringen för mer än 25 år sedan. Här är tre av frågorna som får svar!
Stämmer det att den byggdes i Värmland?
Ja, eller Dalsland! Just därför är Indigo 3000 ett unikum i sportbilsvärlden. Opraktisk, opålitlig och ogenomtänkt är annars egenskaper som kännetecknar vagntypen. Indigo 3000 är välplanerad i minsta detalj och dess historia är lika spännande som bilen. Mekaniken kommer från Volvo 960 men upplevs helt annorlunda här.
Ja, eller Dalsland! Just därför är Indigo 3000 ett unikum i sportbilsvärlden. Opraktisk, opålitlig och ogenomtänkt är annars egenskaper som kännetecknar vagntypen. Indigo 3000 är välplanerad i minsta detalj och dess historia är lika spännande som bilen. Mekaniken kommer från Volvo 960 men upplevs helt annorlunda här.
Hur är den att köra?
Stabil men underhållande! Den kränger lätt i kurvorna men greppet imponerar. Styrningen är exakt och den relativt långa hjulbasen ger förutsägbara vägegenskaper. Viktfördelningen på 50/50 ger ett neutralt uppträdande och på gränsen berättar den i god tid för föraren vad som håller på att hända. Den som önskar har däremot inga större svårigheter att få bakvagnen att dansa ut. Kort sagt är det helt enkelt väldigt, väldigt roligt att köra Indigo!
Stabil men underhållande! Den kränger lätt i kurvorna men greppet imponerar. Styrningen är exakt och den relativt långa hjulbasen ger förutsägbara vägegenskaper. Viktfördelningen på 50/50 ger ett neutralt uppträdande och på gränsen berättar den i god tid för föraren vad som håller på att hända. Den som önskar har däremot inga större svårigheter att få bakvagnen att dansa ut. Kort sagt är det helt enkelt väldigt, väldigt roligt att köra Indigo!
Hur många byggdes egentligen?
Efter några Arvika-tillverkade exemplar sattes en ny fabrik upp i Åmål. Framtiden såg ljus ut men de utlovade finansiärerna drog sig plötsligt ur. I början av 1999 tvingades produktionsbolaget Indigo Car i konkurs. Totalt blev det endast 43 chassinummer och av dessa är 40 stycken körbara bilar. Den som går igenom ägarlistan upptäcker snart att ett tiotal haft sin Indigo sedan ny eller nästan ny. Bilarna byter sällan ägare men ibland blir de till salu. En Indigo 3000 är värd att vänta på!
Efter några Arvika-tillverkade exemplar sattes en ny fabrik upp i Åmål. Framtiden såg ljus ut men de utlovade finansiärerna drog sig plötsligt ur. I början av 1999 tvingades produktionsbolaget Indigo Car i konkurs. Totalt blev det endast 43 chassinummer och av dessa är 40 stycken körbara bilar. Den som går igenom ägarlistan upptäcker snart att ett tiotal haft sin Indigo sedan ny eller nästan ny. Bilarna byter sällan ägare men ibland blir de till salu. En Indigo 3000 är värd att vänta på!
Resten av den omfattande guiden om Indigo 3000 finns att läsa i Klassiker 7/2021!
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.