Nästa artikel
Trehjulingarnas okrönte konung, Reliant.
Svar på nöten del 4

Trehjulingarnas okrönte konung, Reliant.

Publicerad 22 mars 2013 (uppdaterad 31 januari 2020)
Den fjärde bilen i fredagens nöt var en Reliant Rebel.

Reliants trehjuliga bilar är välkända om dock ganska sällan sedda långt utanför Storbritanniens gränser. Det är just en Reliant som ofta råkar illa ut i episoderna av mr. Bean,  TV-serien Fools and Horses, filmer som George and Mildred, La vie de Boheme och oförglömliga är även Top Gears stundom brutala behandlingar av den stackars bilen.

Reliants historia sträcker sig ända tillbaka till 1935 och har sitt ursprung i en annan trehjuling vid namn Raleigh. När dom lade ner sin modell tog ett par ingenjörer från Raleigh över saken i egen regi. Man byggde vidare på föregångaren, ett ganska primitivt nyttofordon, i princip en liten skåpbil med mc-gaffel framtill. Denna konstruktion må sett anskrämlig ut men då den klassades som motorcykel och skattades därefter så fanns det en marknad.  Man gick gradvis från en till två cylindrar och senare till en fyrcylindrig motor från Austin 1938, men då Austin i samma veva lade ner tillverkningen av densamma utvecklade man en egen istället.

1946 återupptog man tillverkningen efter kriget av samma modell som innan men nu kallad Regent. Den såg fortfarande ut som en motorcykel med skal, och kom att byggas ännu en del år framöver.  På Earls Court i november 1952 presenterade man dock sin första riktiga bil, eller tja, nästan, den hade chassi bestående av trä och aluminiumkaross, och tre hjul. Femtiotalet var mikrobilarnas era och Regal som den hette kom att bli ganska framgångsrik och långlivad. Redan 1956 bytte man ut den dyra lättmetallen mot ett nytt spännande material, glasfiber, och Reliant kom med åren att bli världens näst största  konsument av detta. Bara Chevrolet köpte in mer för att bygga Corvetter. Regal byttes av 1973 med nya modellen Robin som kom att hänga med ända till slutet.

 

Men under tiden hade Reliant spridit ut sin verksamhet till bland annat Israel där man var med om att bilda Autocars, som först byggde trehjulingar på licens, och 1961 slog man på stort och presenterade en bil med fyra hjul, Sabre.  En tidsenlig sportbil som byggdes i Israel som Sabra och i England som Reliant Sabre. 1964 gick man upp ett par klasser med Scimitar, en sportcoupé som egentligen var tänkt för Daimler, men Reliant tog över designen från Ogle och byggde ungefär 2000 exemplar av dessa fram till 1970 Karosser i glasfiber och motorerna kom från Ford. Samtidigt hade man även börjat bygga Rebel, som i stort sett var en fyrhjulig Regal. Den blev aldrig någon allvarlig konkurrent i småbilssegmentet och bara runt 2600 skall ha gjorts fram till 1973.
Det var inte bara i Israel man var aktiv, man var också drivande att starta biltillverkning i Turkiet, Anadol var en Reliantprodukt som lanserades 1966. Och så vidgade man sig till Grekland med, Reliant Ant var ett steg tillbaka i utvecklingen med en trehjulig lastbil, på samma sätt som många andra sydeuropeiska lätta lasfordon som exempelvis Piaggio, fast med modern design.  Dessa kom även dom att byggas på licens hos Mebea i Grekland. 1973 kom den uppsnofsade Reliant Robin, och lite efteråt en fyrhjulig modell som fick heta Kitten. Dessa två modeller kom senare att hamna i Indien där de tillverkades av Sipani under 1980-talet.


Robin försvann 1981, men återupplivades 1989 då man under tiden hunnit med två konkurser och ett halvdussin ägarbyten. Men någon vidare styrfart på nya Reliant blev det aldrig,  även om man modellerade om Robin till något som nästan imiterade en vanlig bil, eller kanske just därför sjönk försäljningen stadigt, en sista facelift och inte helt förvånande ännu ett ägarbyte skedde 2001 men året efter avlivades den trehjuliga britten efter lång och trogen tjänst.


1968 presenterades deras antagligen mest kända icke-trehjuling, Scimitar GTE SE5, trendig sportkombi baserad på föregående Scimitar GT SE4. Den kom att få om inte nio liv så näst intill, 5190 stycken byggdes totalt från 1968 till 1986, de sista åren som cabriolet. 1988 ruskade Middlebridge liv i modellen igen och satte ihop 78 stycken innan projektet somnade in. Rättigheterna vandrade vidare och idag skall man tydligen kunna beställa en ny Scimitar genom Graham Walker Ltd. http://www.grahamwalkerparts.co.uk

Reliant Regal på Earls Court.

Regal modifierades i flera omgångar, här i sista tappningen

Reliant Robin.

Sabras och Sussitas knåpas ihop hos Autocars Israel.

Grekiska Relianter byggdes som pickuper.

Mebea-Reliant Ant, grekland.

Även den senare Fox kom att byggas av Mebea i Grekland.

Turkiska Anadol A1 var en Reliantdesign.

Och Reliant Kitten blev Sipani Dolphin i Indien.

Reliant Scimitar GTE kom att bli en långkörare och skall gå att beställa ny än idag.

Reliant gjorde även karosserna till taxibilarna Metrocab, och även Ford RS200.

Robin 65 var den sista versione av den gamla trehjulingen, denna specialmodell hade minilite-fälgar, skinnklädsel och valnötsträ i inredningen.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.