Treser - kända för styling och bygga om Audibilar tog steget upp till att bygga en egen sportbil. Året var 1987
Att Walter Treser valde just Audibilar som ämne för sina specialbilar var ganska uppenbart. Han hade själv ett förflutet inom Audi, som en av de ingenjörer som skapade Quattron - bland annat.
Men han ansåg att det fanns mera potential i bilarna än Audi själva ville utveckla. Så han hoppade av firman och startade eget - WalterTreser Automobilbau i Berlin.
Där förvandlades främst Audi Quattro till både cabrioleter och lyxkryssare, Audi 100 som blev till fullutrustade limousiner med mera.
Så nästa steg var att konstruera en egen bil. Ursprungstanken var en öppen sportbil med mittmotor till ett rimligt pris. Motorn togs från Golf Gti och sattes på tvärten bakom ryggstöden. Men med 130 hästkrafter där, behövdes det bantas på vikt. Och Walter var ju van vid genomarbetade och komplicerade konstruktioner, så blev bilen allt annat än billig i slutändan.
Till exempel så gjordes golvet i en slags honeycombplatta i lättmetall, resten av bilens chassi uppbyggd i en slags sandwichkomposit. Coupén försågs med ett uppfällbart tak och överlag var det en väldigt innovativ bil som premiärvisades på Frankfurtmässan 1987.
Treser T1 kallades den och var inte tänkt att massproduceras, utan byggas för hand i en upplaga om femtio bilar. Men priset avskräckte nog de flesta köpare. Vad som hade börjat som en tanke om en billig mittmotorbil slutade med ett tekniskt vidunder på drygt 65000 D-mark.
För att boosta intresset runt T1 fick Walter igenom en slags racingserie - bara för Treserbilarna, och dessa race skulle köras som supportlopp till DTM. Men det hjälpte föga, bilen var dyr, och hade varit oerhört dyr att utveckla. Och några 50 bilar blev det inte heller. Efter att 27 exemplar hade färdigställts så gick Treser Automobilbau i konkurs 1988.
Men han ansåg att det fanns mera potential i bilarna än Audi själva ville utveckla. Så han hoppade av firman och startade eget - WalterTreser Automobilbau i Berlin.
Där förvandlades främst Audi Quattro till både cabrioleter och lyxkryssare, Audi 100 som blev till fullutrustade limousiner med mera.
Så nästa steg var att konstruera en egen bil. Ursprungstanken var en öppen sportbil med mittmotor till ett rimligt pris. Motorn togs från Golf Gti och sattes på tvärten bakom ryggstöden. Men med 130 hästkrafter där, behövdes det bantas på vikt. Och Walter var ju van vid genomarbetade och komplicerade konstruktioner, så blev bilen allt annat än billig i slutändan.
Till exempel så gjordes golvet i en slags honeycombplatta i lättmetall, resten av bilens chassi uppbyggd i en slags sandwichkomposit. Coupén försågs med ett uppfällbart tak och överlag var det en väldigt innovativ bil som premiärvisades på Frankfurtmässan 1987.
Treser T1 kallades den och var inte tänkt att massproduceras, utan byggas för hand i en upplaga om femtio bilar. Men priset avskräckte nog de flesta köpare. Vad som hade börjat som en tanke om en billig mittmotorbil slutade med ett tekniskt vidunder på drygt 65000 D-mark.
För att boosta intresset runt T1 fick Walter igenom en slags racingserie - bara för Treserbilarna, och dessa race skulle köras som supportlopp till DTM. Men det hjälpte föga, bilen var dyr, och hade varit oerhört dyr att utveckla. Och några 50 bilar blev det inte heller. Efter att 27 exemplar hade färdigställts så gick Treser Automobilbau i konkurs 1988.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.