1972 var utbudet fyrhjulsdrivna bilar rätt litet, men behövde man det så kunde Ferguson lösa problemet
En brittisk doktor vid namn Pat Hall hade ett semesterhus i Schweiz. Och för att kunna ta sig fram på de slingriga alpvägarna var fyrhjulsdrift att föredra. 1972 fanns inte så mycket annat praktiskt än Range Rover på marknaden. Men doktorn ville tydligen inte ha en sådan, för istället beställde han en ny Triumph 2,5PI estate med inpsrutningsmotorn på 145 hästkrafter.
Bilen lämnades till Ferguson som ju var specialister på att fixa fyrhjulsdrift till de flesta fordon. Det krävs ett rätt omfattande jobba att bygga om en sådan här, hur man löst framvagn och oljetråg och sådant framgår inte, men en bula på huven avslöjar att drivpaketet fått höjas upp en bit. Likaså är mittkonsolen inuti lite annorlunda gentemot standard. Doktorn var tidigare kund hos Ferguson då han även beställt en Ford Zephyr mk4 Estate, också den för att användas i Schweiz. Här var det lite enklare då Ferguson redan gjorde fyrhjulsdrivna Zephyrer åt brittiska polisen.
Triumphkombin blev kvar i Schweiz, den var till salu häromåret för närmare en halv miljon svenska kronor.
Bilen lämnades till Ferguson som ju var specialister på att fixa fyrhjulsdrift till de flesta fordon. Det krävs ett rätt omfattande jobba att bygga om en sådan här, hur man löst framvagn och oljetråg och sådant framgår inte, men en bula på huven avslöjar att drivpaketet fått höjas upp en bit. Likaså är mittkonsolen inuti lite annorlunda gentemot standard. Doktorn var tidigare kund hos Ferguson då han även beställt en Ford Zephyr mk4 Estate, också den för att användas i Schweiz. Här var det lite enklare då Ferguson redan gjorde fyrhjulsdrivna Zephyrer åt brittiska polisen.
Triumphkombin blev kvar i Schweiz, den var till salu häromåret för närmare en halv miljon svenska kronor.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.