I Triumphs prototypverkstad användes bokstaven Z flitigt.
ZOOM
Det byggdes två stycken Zoom - en öppen med suflett och en med löstagbar hardtop. Karossen var i aluminium.
Michelotti stod för designen men dom kom att byggas hos Vignale. Det här var ett steg på vägen mot TR4, men intet med än just hardtopen kom att användas när den nya TR4A hade premiär 1961.
ZETA
ZETA
Faktum var att man hade TR4 i princip redan färdig hösten 1958, så Zoombilarna var ett underligt stickspår. Även den här var ritad av Michelotti
ZEBU
ZEBU
Under 1959 började man planera en ersättare för Standard Vanguard. Att den skulle gå under Triumphs namn var klart från början, men hur skulle den se ut?
Harry Webster stod för den ursprungliga modellen, men snart kallade man in Michelotti för att rätta till det.
Harry Webster stod för den ursprungliga modellen, men snart kallade man in Michelotti för att rätta till det.
Det gjordes även en Zebu kombi.
Hösten 1963 kunde man presentera den färdiga bilen som fick heta Triumph 2000. Kombin fick dock vänta till 1965
ZOBO
ZOBO
När man började med Zebu hade man precis blivit färdiga med projekt Zobo. Den skulle ersätta de mindre Standardmodellerna Eight och Ten.
Det här var Michelottis första uppdrag för Triumph och 1959 hade den premiär under namnet Herald.
ZEST
Det här var Michelottis första uppdrag för Triumph och 1959 hade den premiär under namnet Herald.
ZEST
Under sextiotalet gjordes en mängd olika förslag för att uppdatera TR4, och alla kallades för Zest. Bilen ovan är en av Zestarna från 1965 och liknar mest en förstorad Spitfire.
ZANDA
ZANDA
Zanda visades upp 1969 och var en ren stilstudie. Det var strängt taget ingen Triumph heller, ibland kallas den även Austin Zanda. Det här var en Leylandskapelse ritad av Harris Mann. Men ur den här studien togs en del drag vidare och blev både Austin Allegro, Princess och Triumph TR7.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.