Peter Bergqvist och Annika Hogen som deltog i den ena av R8:orna hade den lättsammaste färden av de tre ekipagen. "Sylvia 1" gick som tåget och preliminärt rullade de in på en 84:e plats; då ska man komma ihåg att närmare 250 ekipage deltog. Snyggt jobbat! För Bengt Lindell och Tomas Lindell i Porsche gick rallyt fint ända till sista specialsträckan då en drivaxel gick av.
Men för Magnus Janard och Mats Grimme i "Sylvia II" blev det en tyngre resa; redan efter sex mil gick en stötstång rakt av! Extra fanns dock med i packningen så efter lite mek var de på väg igen. Fyrtio mil senare gick vipparmen på samma ventil vilket satte stopp för framfarten. Men – där det finns bilentusiaster i nöd finns det också vänner. Efter mycket letande hittade Magnus och Mats en kille som kunde låna ut en vipparm! Och färden gick vidare...
Men med en bränd ventil och en stötstång som än en gång börjat ge upp – och uppställt ventilspel för säkerhets skull – blev det ett lägre tempo och bitvis motigt upp för de brantaste backarna. Till slut valde de att bryta för att inte plåga livet ur motorn och följde istället "Sylvia I" som servicepersonal. Trots motgångarna har det varit glada miner, inte minst tack vare hjälpen de fått plats och alla påhejningar.
Fler svenskar deltog i historiska Monte Carlo-rallyt samtidigt som gänget vi har berättat om här: Mer om tävlingen och resultatlistorna finns här.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.