Fredagen den 13 november gjorde tullen vad man kallar en tillämpningsskärpning av reglerna för import av klassiska bilar från länder utanför EU.
Tidigare har den som importerat en bil i originalskick som är 30 år eller äldre från exempelvis USA kunnat göra det tullfritt och bara betala 12 procent i moms.
Ã-ver en natt skedde förändringen och nu gör man ingen skillnad på nya och gamla bilar, alla måste plötsligt betala 10 procent i tull och 25 procent i moms.
Bakgrunden till ändringen är tre domar i EG-domstolen som fått EU-kommissionen att förtydliga den praxis som gäller för vad tullen kallar samlarfordon. Tidigare har man bara gått på åldern på bilen (30 år), nu ska en rad kriterier vara uppfyllda för att inte tull ska tas ut och samt att den lägre momssatsen tillämpas.
Reglerna för vilka fordon som ska betecknas som "samlarfordon" är omfattande men bland annat ska fordonet visa på ett betydelsefullt steg i utvecklingen av mänskliga framgångar, det ska ha ett särskilt raritetsvärde och vara föremål för speciell handel utanför den vanliga handeln med liknande bruksföremål.
Vi ringer till Tullverket för att höra hur de tänker.
- Det är ju en gummiparagraf, säger Jan Hallberg som har det nationella policyansvaret för bland annat fordon inom Tullverket. Om den som anser sig blir felaktigt behandlad så är det ju ganska positivt om vi får ett domstolsutslag på det här, å andra sidan hoppas jag att det inte går till domstol med tanke på att det här ju handlar om privatpersoner som kan komma i kläm, fortsätter Jan Hallberg.
När vi vill få honom att nämna någon konkret bilmodell som fortfarande kan räkna med tullfrihet så nämner Jan Hallberg A-Ford och T-Ford då de enligt honom är tillräckligt gamla för att anses ha ett historiskt intresse. Men då ska de vara i fint originalskick, varken renoveringsobjekt eller ombyggda.
I praktiken innebär det här att den som försöker få en massproducerad 1970-talsbil klassad som samlarfordon får antingen vara beredd att strida för detta hela vägen genom domstolsväsendet eller betala tull och moms som för en vanlig nyare bil.
Ändringen i tillämpningen medför stora kostnadsökningar för privatimportören. För en 20 000-dollarsbil ökar importkostnaderna från tidigare 31 900 kronor till 69 600 inklusive frakt, moms och tull. Siffrorna är hämtade från Nordtrafik som anlitas av många privatpersoner för USA-import.
På Nordtrafik är man arga över Tullverkets agerande, inte minst för att förändringen skedde över en natt.
- Det här är helt galet. Vi har ett par hundra kunder som är på väg att importera som jag måste hålla informerade. Vi kommer att hjälpa alla som kommer till oss att överklaga Tullens beslut, säger Tomas Harring som äger Nordtrafik.
När vi får tag på Tomas Harring på telefon sitter han på ett tåg i Nederländerna. Där har tullen inte ändrat reglerna och noll procents tull och sex procents moms gäller för import från USA. Nordtrafik tänker därför öppna för möjligheten att importera klassiska bilar från USA via Nederländerna.
På den svenska Tullen har man lagt märke till skillnaden i tolkning av reglerna.
- Jag har varit i kontakt med min holländske kollega, det här är en olycklig situation. Om inget annat medlemsland reser frågan så tänker vi se till vi får vägledning i hur frågan ska tolkas på EU-nivå, säger Jan Hallberg.
Trots att Tomas Harring på Nordtrafik nu hittat en annan importväg genom Nederländerna så är han orolig för framtiden.
- Vi vet ju inte vad som händer om ett halvår i Holland. Om det här kvarstår när domstolarna sagt sitt så kommer det tveklöst drabba våra kunder och bromsa köpandet.
Tidigare har den som importerat en bil i originalskick som är 30 år eller äldre från exempelvis USA kunnat göra det tullfritt och bara betala 12 procent i moms.
Ã-ver en natt skedde förändringen och nu gör man ingen skillnad på nya och gamla bilar, alla måste plötsligt betala 10 procent i tull och 25 procent i moms.
Bakgrunden till ändringen är tre domar i EG-domstolen som fått EU-kommissionen att förtydliga den praxis som gäller för vad tullen kallar samlarfordon. Tidigare har man bara gått på åldern på bilen (30 år), nu ska en rad kriterier vara uppfyllda för att inte tull ska tas ut och samt att den lägre momssatsen tillämpas.
Reglerna för vilka fordon som ska betecknas som "samlarfordon" är omfattande men bland annat ska fordonet visa på ett betydelsefullt steg i utvecklingen av mänskliga framgångar, det ska ha ett särskilt raritetsvärde och vara föremål för speciell handel utanför den vanliga handeln med liknande bruksföremål.
Vi ringer till Tullverket för att höra hur de tänker.
- Det är ju en gummiparagraf, säger Jan Hallberg som har det nationella policyansvaret för bland annat fordon inom Tullverket. Om den som anser sig blir felaktigt behandlad så är det ju ganska positivt om vi får ett domstolsutslag på det här, å andra sidan hoppas jag att det inte går till domstol med tanke på att det här ju handlar om privatpersoner som kan komma i kläm, fortsätter Jan Hallberg.
När vi vill få honom att nämna någon konkret bilmodell som fortfarande kan räkna med tullfrihet så nämner Jan Hallberg A-Ford och T-Ford då de enligt honom är tillräckligt gamla för att anses ha ett historiskt intresse. Men då ska de vara i fint originalskick, varken renoveringsobjekt eller ombyggda.
I praktiken innebär det här att den som försöker få en massproducerad 1970-talsbil klassad som samlarfordon får antingen vara beredd att strida för detta hela vägen genom domstolsväsendet eller betala tull och moms som för en vanlig nyare bil.
Ändringen i tillämpningen medför stora kostnadsökningar för privatimportören. För en 20 000-dollarsbil ökar importkostnaderna från tidigare 31 900 kronor till 69 600 inklusive frakt, moms och tull. Siffrorna är hämtade från Nordtrafik som anlitas av många privatpersoner för USA-import.
På Nordtrafik är man arga över Tullverkets agerande, inte minst för att förändringen skedde över en natt.
- Det här är helt galet. Vi har ett par hundra kunder som är på väg att importera som jag måste hålla informerade. Vi kommer att hjälpa alla som kommer till oss att överklaga Tullens beslut, säger Tomas Harring som äger Nordtrafik.
När vi får tag på Tomas Harring på telefon sitter han på ett tåg i Nederländerna. Där har tullen inte ändrat reglerna och noll procents tull och sex procents moms gäller för import från USA. Nordtrafik tänker därför öppna för möjligheten att importera klassiska bilar från USA via Nederländerna.
På den svenska Tullen har man lagt märke till skillnaden i tolkning av reglerna.
- Jag har varit i kontakt med min holländske kollega, det här är en olycklig situation. Om inget annat medlemsland reser frågan så tänker vi se till vi får vägledning i hur frågan ska tolkas på EU-nivå, säger Jan Hallberg.
Trots att Tomas Harring på Nordtrafik nu hittat en annan importväg genom Nederländerna så är han orolig för framtiden.
- Vi vet ju inte vad som händer om ett halvår i Holland. Om det här kvarstår när domstolarna sagt sitt så kommer det tveklöst drabba våra kunder och bromsa köpandet.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.