Nästa artikel
Tungviktare från Frankrike
Lastbil

Tungviktare från Frankrike

Publicerad 30 januari 2013
Berliet T100 var inget som man använde för att köra grönsaker i Paris med...

Nej Sahara, Teneré och Sahel var arbetsområdet för denna best. Under femtiotalet hittades mycket olja och andra naturtillgångar i de då franska områdena i Algeriet, Mali och Niger och för att få dit utrustningen så körde man lastbilar från hamnarna i Algeriet rakt in i öknen, här fanns inga vägar att ta hänsyn till och T-100:orna hade fritt fram under flera hundra mil.

 

600Ch står för det franska invecklade fordonsskattesystemet, alltså skattehästkrafter, Citroens berömda 2CV och Renaults 4CV kan man sätta i jämförelse med dessa 700 skattehästkrafter denna gick upp i. Den reella effekten var dock i samma paritet, först användes en Cummins-diesel V12 på 28 liters volym och 600hk, och senare en kraftigare på 700. T-100 var över 15 meter lång, fem meter bred och ungefär lika hög. Tomvikten var 63 ton och kunde lasta bortemot 80 ton.

T-100 #1 och #2 hade byggts 1957 och kom att skeppas till Afrika, trean fick av allt att döma stanna hemma i Frankrike. Antagligen för att vid denna tid hade hela det franska kolonialväldet börjat rasa samman i Afrika och fransmännen hade inget mer där att hämta.

De franska områdena sjöd av oroligheter vid denna tid, T-100#1 blev kvar i Algeriet där den övergick i den nya algeriska statens ägo, där den finns än idag.

T-100#2 fick dock åka hem till Frankrike och finns nu på Berliets museum.

T-100#3 byggdes 1959 och kom att användas främst i ett dagbrott i Bessines, och skrotades 1978. Denna hade förhöjd totalvikt på 155 ton men lite kortare i längd, drygt 11,4 meter. 

T-100#4 stod färdig 1959 och skiljde sig från sina övriga syskom med sin breda frambyggda hytt. #4 fick dock komma ut och resa, den turnerade runt i USA på utställningar, och en tur till motortillverkaren Cummins som försåg den med en ny testmotor. Efter några uppvisningar på mässor i Europa så återvände den till fabriken 1961, där den fick fortsätta som rullande laboratiorum med bland annat Turbomeca helikoptermotor och diverse innan den skrotades 1964.

T-100 #1 & #2 i Ouragla Algeriet.

T-100 #3 i Bessines

nummer tre har råkat ut för en liten malör någonstans i Bessines.

#4 med sin jättehytt, och kortare chassi.

kommandobryggan på T-100 nummer fyra

Länkar

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.