Skulle Opel kunna ta upp kampen med BMW 2002 Turbo?
I början av sjuttiotalet var begreppet turbo närmast någonting mystiskt. Visserligen hade den redan funnits i ett par personbilar från Chevrolet och Oldsmobile, men mest var det i racerbilar den lilla snurran återfanns. Långt från vardagen och vanliga bilar alltså.
Men 1973 kom BMW 2002 Turbo som en skräll. Den var tuff, snabb och hade stora turbodekaler så du inte skulle missa vad det var som körde om dig på Autobahn.
Idén med att förse Opel Manta med Turbo kom faktiskt från England. Man sålde Opel där vid den här tiden via en agentur som hette Dealer Opel Team. Broadspeed i Birmingham fick i uppdrag att bygga ett par prototyper.
Utgångspunkten var vänsterstyrda Manta SR med 1,9 litersmotorn som försågs med ett Holset 3LDG aggregat och lite andra modifikationer.
Effekten uppgavs till 156 hästkrafter.
Fem bilar färdigställdes för utvärdering och visas upp för press och reklam. Dessa var allihop gula med svarta "Turbomanta" emblem på bakskärmarna.
Men Opel i Tyskland bestämde sig för att inte gå vidare med Turbomantan, antagligen när dom fick räkningen vad de kostade att konvertera.
Men Turbomantan dog inte där. Dealer Opel Team i England var mer optimistiska än Opel själva och började bygga en liten serie egna Turbomanta 1974.
Dessa kom att byggas på vanliga Manta Berlinetta och de blev svarta, fullutrustade och fick vinyltak.
Totalt kom D.O.T färdigställa 28 Turbomanta, så det blev ändå en rätt liten serie.
Å andra sidan blev BMW 2002 Turbo inte heller någon större framgång. Det var en dyr bil med höga driftkostnader och bensinkrisen vintern 1973 dödade effektivt det mesta intresset för denna typen av bilar. BMW 2002 Turbo hann ändå göras i 1670 exemplar - Turbomanta blev det bara totalt 33 stycken utav. Hösten 1974 visade Porsche upp sin nya 911 Turbo, och senare kom ju som bekant Saab in i bilden.
Det kom ändå dröja ytterligare en hel del år innan turbon blev en mer vanlig syn i motorrummet.
Men 1973 kom BMW 2002 Turbo som en skräll. Den var tuff, snabb och hade stora turbodekaler så du inte skulle missa vad det var som körde om dig på Autobahn.
Idén med att förse Opel Manta med Turbo kom faktiskt från England. Man sålde Opel där vid den här tiden via en agentur som hette Dealer Opel Team. Broadspeed i Birmingham fick i uppdrag att bygga ett par prototyper.
Utgångspunkten var vänsterstyrda Manta SR med 1,9 litersmotorn som försågs med ett Holset 3LDG aggregat och lite andra modifikationer.
Effekten uppgavs till 156 hästkrafter.
Fem bilar färdigställdes för utvärdering och visas upp för press och reklam. Dessa var allihop gula med svarta "Turbomanta" emblem på bakskärmarna.
Men Opel i Tyskland bestämde sig för att inte gå vidare med Turbomantan, antagligen när dom fick räkningen vad de kostade att konvertera.
Men Turbomantan dog inte där. Dealer Opel Team i England var mer optimistiska än Opel själva och började bygga en liten serie egna Turbomanta 1974.
Dessa kom att byggas på vanliga Manta Berlinetta och de blev svarta, fullutrustade och fick vinyltak.
Totalt kom D.O.T färdigställa 28 Turbomanta, så det blev ändå en rätt liten serie.
Å andra sidan blev BMW 2002 Turbo inte heller någon större framgång. Det var en dyr bil med höga driftkostnader och bensinkrisen vintern 1973 dödade effektivt det mesta intresset för denna typen av bilar. BMW 2002 Turbo hann ändå göras i 1670 exemplar - Turbomanta blev det bara totalt 33 stycken utav. Hösten 1974 visade Porsche upp sin nya 911 Turbo, och senare kom ju som bekant Saab in i bilden.
Det kom ändå dröja ytterligare en hel del år innan turbon blev en mer vanlig syn i motorrummet.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.