Från Turkiet kommer denna sportiga lilla gula, 1973 visades Anadol STC-16 upp.
Anadol hade startats 1966 av Otosan Otomobil för att bygga en egen turkisk folkbil. Men man fick stor hjälp av engelska Reliant som gjorde prototyperna till Anadol A1 och även bistod med konstruktionsdetaljer, motorerna kom från Ford.
Otosan hade satt samman brittiska Fordbilar i blygsam skala sedan 1960, och Anadols mekanik togs till stor del från dessa. Även om Reliant hade stor del i Anadols tillblivelse, var STC-16 ett mer självständigt steg. STC stod från början för "Sport Turkish Car" och ritades av Eralp Noyan hos Otosan, fast en hel del av grunden behölls från Reliant, som i sin tur hade tagit mycket hjälp vid denna tid av Ogle design. Så därför har den en del likheter med Ogles egna Austin Mini-baserade SX1000 som byggdes 1960-62.
STC-16 som hade 1600cc motorn från Ford Escort Mexico och glasfiberkaross. Men den hade som flera andra presenterats vid helt fel tid, oljekrisen 1973, sportbilar blev iskalla, även i Turkiet, så bara 175 stycken byggdes fram till 1975.
Otosan hade satt samman brittiska Fordbilar i blygsam skala sedan 1960, och Anadols mekanik togs till stor del från dessa. Även om Reliant hade stor del i Anadols tillblivelse, var STC-16 ett mer självständigt steg. STC stod från början för "Sport Turkish Car" och ritades av Eralp Noyan hos Otosan, fast en hel del av grunden behölls från Reliant, som i sin tur hade tagit mycket hjälp vid denna tid av Ogle design. Så därför har den en del likheter med Ogles egna Austin Mini-baserade SX1000 som byggdes 1960-62.
STC-16 som hade 1600cc motorn från Ford Escort Mexico och glasfiberkaross. Men den hade som flera andra presenterats vid helt fel tid, oljekrisen 1973, sportbilar blev iskalla, även i Turkiet, så bara 175 stycken byggdes fram till 1975.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.