![](/public/styles/hidpi_370w/public/images/2020/08/hi090232_large_0.jpg?itok=my0K3-l2)
Det blev bara tre årsmodeller för DKW F12, snart skulle tvåtakts-DKW ersättas av fyrtakts-Audi.
Auto Union bildades när DKW 1932 gick samman med Audi, Horch och Wanderer. Efter andra världskriget flyttade Auto Union från Sachsen i Östtyskland till Düsseldorf i Västtyskland. År 1950 kom biltillverkningen igång igen och från 1957 ägdes företaget av Mercedes-Benz. Medan den större DKW 3=6 hade rötterna i en 1930-talskonstruktion så var DKW Ju-nior en modern bil med pontonkaross. Den började tillverkas 1959 i Auto Unions nya fabrik i Ingolstadt. Med en rakare taklinje som förstorade kupén och den större motorn på 889 cc från Junior De Luxe utvecklades modellen till F12 som lanserades 1963
![](/public/styles/hidpi_370w/public/images/2020/08/1964.6_dkw_f12_dk_f8.jpg?itok=lKB0Y3qw)
Jämfört med den självklara rikslikaren Volkswagen kunde DKW F12 stoltsera med skivbromsar fram, bättre bagageutrymme och en rymligare kupé.
![](/public/styles/hidpi_370w/public/images/2020/08/1963_dkw_f12_de_f8_wb4913.jpg?itok=Xl823Q85)
I generalagenten Philipsons reklam kallades DKW F12 ”en lyxbil i populärprisklassen” vilket var en uppenbar överdrift. När Teknikens Värld testade bilen 1963 förundrades man över att DKW F12 lyckats bli besiktigad för fem personer, för det var en familjebil i nederkanten av storleksskalan. Teknikens Värld ansåg att det tekniska utförandet var avancerat och: ”F12 torde vara en prisvärd bil för den stora skara entusiaster som föredrar framhjulsdrivna bilar med tvåtaktsmotor”.
![](/public/styles/hidpi_370w/public/images/2020/08/1963_dkw_f11_dk_f10.jpg?itok=Zfi7REe9)
DKW F12 fanns också i en enklare modellversion, kallad F11, med en mindre 750-kubiksmotor.
![](/public/styles/hidpi_370w/public/images/2020/08/hi060011_large.jpg?itok=agT46Y2P)
Från 1964 utökades modellprogrammet med cabrioletmodellen F12 Roadster, ”Tre från en bra familj” hette det i en tysk reklamfilm.
![](/public/styles/hidpi_370w/public/images/2020/08/1964_dkw_f12_roadster_en_f8_wb5651.jpg?itok=2tBs8k7b)
Ett avgrundsdjupt teknikskifte närmade sig. När Mercedes-Benz 1965 sålde aktiemajoriteten i Auto Union till Volkswagen så lades produktionen av tvåtaktsbilar ner med undantag av arméfordonet DKW Munga. Totalt tillverkades 82 506 exemplar av DKW F12. F12 Roadster byggdes i 2 794 enheter och F11 i 30 738 exemplar.
![](/public/styles/hidpi_370w/public/images/2020/08/hv0a7757_kopia.jpg?itok=sw5dLVs6)
I Klassiker nr 7/2020 berättar vi historien om DKW F12 och Gunnar Enghamres -63:a.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.