Det blev bara tre årsmodeller för DKW F12, snart skulle tvåtakts-DKW ersättas av fyrtakts-Audi.
Auto Union bildades när DKW 1932 gick samman med Audi, Horch och Wanderer. Efter andra världskriget flyttade Auto Union från Sachsen i Östtyskland till Düsseldorf i Västtyskland. År 1950 kom biltillverkningen igång igen och från 1957 ägdes företaget av Mercedes-Benz. Medan den större DKW 3=6 hade rötterna i en 1930-talskonstruktion så var DKW Ju-nior en modern bil med pontonkaross. Den började tillverkas 1959 i Auto Unions nya fabrik i Ingolstadt. Med en rakare taklinje som förstorade kupén och den större motorn på 889 cc från Junior De Luxe utvecklades modellen till F12 som lanserades 1963
Jämfört med den självklara rikslikaren Volkswagen kunde DKW F12 stoltsera med skivbromsar fram, bättre bagageutrymme och en rymligare kupé.
I generalagenten Philipsons reklam kallades DKW F12 ”en lyxbil i populärprisklassen” vilket var en uppenbar överdrift. När Teknikens Värld testade bilen 1963 förundrades man över att DKW F12 lyckats bli besiktigad för fem personer, för det var en familjebil i nederkanten av storleksskalan. Teknikens Värld ansåg att det tekniska utförandet var avancerat och: ”F12 torde vara en prisvärd bil för den stora skara entusiaster som föredrar framhjulsdrivna bilar med tvåtaktsmotor”.
DKW F12 fanns också i en enklare modellversion, kallad F11, med en mindre 750-kubiksmotor.
Från 1964 utökades modellprogrammet med cabrioletmodellen F12 Roadster, ”Tre från en bra familj” hette det i en tysk reklamfilm.
Ett avgrundsdjupt teknikskifte närmade sig. När Mercedes-Benz 1965 sålde aktiemajoriteten i Auto Union till Volkswagen så lades produktionen av tvåtaktsbilar ner med undantag av arméfordonet DKW Munga. Totalt tillverkades 82 506 exemplar av DKW F12. F12 Roadster byggdes i 2 794 enheter och F11 i 30 738 exemplar.
I Klassiker nr 7/2020 berättar vi historien om DKW F12 och Gunnar Enghamres -63:a.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.