Lonsdale var en Australiensisk Mitsubishi som såldes i Storbritannien under namnet Lonsdale. Skälet till det var att man sålde redan Mitsubishis reguljära modeller där och den här importerades vid sidan om. Lonsdale blev ingen framgång och fanns bara åren 1982-83
Samma var det med Sao Penza. Det här var en Mazda av utgången modell från Sydafrika som man prånglade ut på de brittisk öarna. Då man inte kunde sälja den som Mazda eller Ford som de också såldes som, kom man upp med nonsensnamnet Sao Penza. Såldes gjorde den knappt heller. Drygt 1000 Sao Penzas skall ha sålts - året var 1990.
Zaporozhets ZAZ965 insåg man att ingen utanför Sovjetunionen kunde uttala. Därför kallades dom för Jalta när dom såldes på den här sidan järnridån.
I Brasilien hade Ford och Volkswagen ett samarbete under namnet Autolatina. Det resulterade bland annat i bastardmodellen Volkswagen Apollo - som egentligen var en Ford Escort.
Mitsubishi Precis var en Hyundai Excel som fick ett nytt alias i Nordamerika.
Ford Laser var ett nannat namn på Mazda 323 som såldes främst söder om ekvatorn. Laser byggdes främst i Australien och Nya Zeeland - men en del lämnade också Mazdafabriken i Hofu under Fords namn.
Chevrolet 2500 var en Opel Rekord från Sydafrika. Den stora bulan på huven syntes på dieselvarianterna här i Europa. I Sydafrika används den för att få plats med den amerikanska sexan som fanns från 2,5 till 4,1 liter.
Isuzu Aska fick också den heta Chevrolet när den befann sig i Sydamerika.
Opel Kadett generation E var en riktig globetrotter och en långlivad sådan. I USA såldes Kadetter byggda hos Daewoo som Pontiac Le Mans - I Kanada hetta samma bil Passport Optima under en period.
Frontenac var en lite uppsnofsad Ford Falcon som fick heta så här i Kanada. Den fanns bara under 1960.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.