Talbot Matra Rancho såg ut att vara redo för djungeln men skulle nog helst aldrig lämna storstadsdjungeln. Innanför de rätta attributen var Talbot Matra Rancho en Simca 1100, en bil som lanserats redan 1967. Närmare bestämt så var Rancho baserad på den kommersiella skåp- och pickupversionen som i Sverige kallades Fixaren. Medan Fixaren hade en klar vardagskänsla över sig såg Rancho ut att vara redo för en spännande äventyrlig weekend.
Det franska industriföretaget Mécanique Aviation Traction – Matra – hade allt från flygplan och vapentillverkning på paletten. Men som biltillverkare var man ett litet nischföretag inriktat på sportbilar. I samarbete med Chrysler-ägda Simca startades Projekt P12 som skulle bli något helt annat än en sportbil. En bil ”för det gröna” i samma anda som Range Rover men med en helt annan prislapp.
Designern Antonis Volanis som också formgett Bagheera hade givna ramar att arbeta utifrån. Även om karossdelarna från Simca 1100 till fronten och hytten behölls så blev intrycket helt annorlunda med den tuffa svarta plasten. En större motor var nödvändig och den kunde lånas från Simca 1508 med sin 1,4 liter stora motor på 80 hk.
På Genèvesalongen i mars 1977 premiärvisades Matra Rancho och den fick ett gott mottagande av både motorpress och köpare. När bilen väl kom till Sverige hade Simca hunnit bli uppköpt av Peugeot och döpts om till Talbot. De 20 000 exemplar som man förväntat sig kunna sälja blev 56 792 tillverkade bilar mellan 1977 och 1984. Modellen utvecklades inte särskilt mycket under sin livstid.
Läs mer om Talbot Matra Rancho i Klassiker nr 6/2022.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.