Nästa artikel
Under ytan på Matra Rancho!
Reportage

Under ytan på Matra Rancho!

Publicerad 2022-07-06 15:00
Tuffa Talbot Matra Rancho var baserad på Simca 1100. Hur såg det ut under ytan? Vi tar en titt med hjälp av genomskärningsbilder!

Talbot Matra Rancho såg ut att vara redo för djungeln men skulle nog helst aldrig lämna storstadsdjungeln. Innanför de rätta attributen var Talbot Matra Rancho en Simca 1100, en bil som lanserats redan 1967. Närmare bestämt så var Rancho baserad på den kommersiella skåp- och pickupversionen som i Sverige kallades Fixaren. Medan Fixaren hade en klar vardagskänsla över sig såg Rancho ut att vara redo för en spännande äventyrlig weekend.

Det franska industriföretaget Mécanique Aviation Traction – Matra – hade allt från flygplan och vapentillverkning på paletten. Men som biltillverkare var man ett litet nischföretag inriktat på sportbilar. I samarbete med Chrysler-ägda Simca startades Projekt P12 som skulle bli något helt annat än en sportbil. En bil ”för det gröna” i samma anda som Range Rover men med en helt annan prislapp.

Designern Antonis Volanis som också formgett Bagheera hade givna ramar att arbeta utifrån. Även om karossdelarna från Simca 1100 till fronten och hytten behölls så blev intrycket helt annorlunda med den tuffa svarta plasten. En större motor var nödvändig och den kunde lånas från Simca 1508 med sin 1,4 liter stora motor på 80 hk.

På Genèvesalongen i mars 1977 premiärvisades Matra Rancho och den fick ett gott mottagande av både motorpress och köpare. När bilen väl kom till Sverige hade Simca hunnit bli uppköpt av Peugeot och döpts om till Talbot. De 20 000 exemplar som man förväntat sig kunna sälja blev 56 792 tillverkade bilar mellan 1977 och 1984. Modellen utvecklades inte särskilt mycket under sin livstid.

Läs mer om Talbot Matra Rancho i Klassiker nr 6/2022.

Klassiker 6.2022

Ur innehållet:

Ögonblicket Bilteve med ett uppdrag
Inga bredsladdar i motljus som i dagens bilprogram. För 50 år sedan skulle biltillverkarna ställas till svars i TV. 

Talbot Matra Rancho 1981
Uttrycksfull, trendig och extremt rymlig – Jens lyckades få tag i ett överlevarexemplar av första "stadsjeepen"!

Automobilia Vagnmärken
Det var inte bara viktigt att tillhöra en klubb, medlemskapet skulle manifesteras med ett snyggt emblem i grillen också. 

Saab 93 1959
Det finns inga gränser för omfattningen på insatserna när Projekt 93 ska få rätt hjulutrustning. 

Frukostklubben är igång!
Morgonpigga bilentusiaster samlas rekordmånga gånger på rekordmånga platser i år. Bildextra! 

Moped Achilles
I västtyska Willhelmshaven pressade man fram extremt snygga mopeder. Tyvärr var även ekonomin pressad.

Här har du mitt billiv!
Den här gången är det Robert Petersson som öppnar sitt foto­album och delar med sig av höjdarbilarna genom åren. 

Peugeot 106 1992
Efter en lång konvalescens kan vi äntligen friskförklara Patient 106. Vi firar med en resa till nästa projekt...  

Broschyren Mercedes-Benz T-serie
Äntligen en kombi på programmet – Mercedes reklam­makare vädrade morgonluft när S123-serien introducerades.  
 
Sverigeresan Ford Anglia mot Enköping
Sveriges närmaste stad – dit åker vi! Men kommer vi någonsin fram? Och spelar det egentligen någon roll?

Klassikerguiden Range Rover Classic
Fyrhjulsdrift, hög sittposition och assistans med det mesta. Range Rover blev bara lyxigare med åren. Vågar du? 

Våra Klassiker
Jon avdigitaliserar VW 1600, Fredrik avyttrar Ford Fiesta och familjen Legelius återköper lastglad Austin A70. 

Läsarnas Klassiker
Urban har förbättrat sin VW 1200 under 30 år, Mats har prutat till sig en Ford StreetKa och Hans hittade sin lyx-Volvo under ett träd. Skriv om din klassiker du också!

Fixa själv Mars II Electric
Historiens kanske minst allmängiltiga mektips men ändå lite intressant. Tycker vi. Vår elbil vaknar till liv!

Evenemangskalender
Träffsuget fortsätter att hålla i sig – här har du det senaste om landets alla bilevenemang!

Fiat 500L 1970
Insmugglad tillsammans med ett parti kvalitetsskor kom den till Stockholm som en uppskattad 50-årspresent.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.