I dagarna är det 75 år sedan Saab 92 premiärvisades. Men när publiken mötte den nya bilmodellen hade 24 provbilar redan byggts.
Exakt vad som hänt med bilarna som föregick den så kallade Ursaaben är ofta föremål för gissningar och spekulationer, men för första gången kan nu Saab Cars Magazine tillsammans med unikt arkivmaterial från Saab Car Museum avslöja vad som hänt med alla de 24 bilarna.
– Det här är ett fantastiskt detektivarbete som alla Saabfans vill läsa. Vi berättar historien om bilarna som kanske hamnat i skymundan, men som spelade en enormt stor roll för Saabs framtid som biltillverkare, säger Claes Johansson, chefredaktör för Saab Cars Magazine.
Med hjälp av fotografier, fordonshandlingar, testprotokoll, berättelser från dem som var med och till och med rykten, följer vi spåren tillbaka – hela vägen till 92 001 som färdigställdes sommaren 1946. Resultatet kan du läsa i senaste Saab Cars Magazine.
Flera av bilarna kördes hårt av Saabs testförare. En tur till Skåne på tre timmar gav en imponerande snittfart och 12 000 mil på ett halvår var inte ovanligt.
”Tidvis gick bilen i treskift där förare avlöste varandra”, skriver Henric Tungström om Saab 92 005.
Läs hela reportaget i senaste utgåvan av Saab Cars Magazine som du kan köpa här. Du som besöker Saabfestivalen i Trollhättan kan även besöka oss på plats den 10–12 juni. Välkommen!
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.