Genom en plötslig förändring i livet blev de stående. Det är snart 40 år sedan Jan Johansson köpte två Opel Kadett och två Honda Civic. De har knappt rullat alls – ändå har tidens tand gnagt på dem.
Schwooop. Det är ljudet av gummilisten i en dörr som öppnas för första gången på decennier. Jag kliver in och sätter mig i baksätet på Jan Johanssons Opel Kadett Caravan 1984. Det känns nästan fel att sätta fötterna på gummimattan som ser helt ny ut. Så tittar jag fram mot instrumentpanelen och kilometerräknaren: 00178. Janne Johansson står utanför bilen och tittar roat på mig.
– Du är den första som sitter i det baksätet, säger han.
På 1980-talet var marknaden för budfirmor i Stockholm glödhet. Kors och tvärs över stan behövde dokument och småprylar fraktas och bråttom var det. Ett av de mindre företagen i branschen var Budis Budbilar som var en del av Hårda Bud. Företaget drevs av Janne Johansson som hade tre anställda och fyra bilar som slets hårt, ofta kunde de rulla 20-30 mil per dag. Janne och hans personal var mycket nöjda med de Honda Civic de haft tidigare så 1983 köpte han in två Honda Civic Wagon -82. Den ena hade varit i trafik i några månader och den andra var en helt ny lagerbil. När han inte kunde få tag på fler Civic Wagon fick det i samma veva också bli två nya Opel Kadett Caravan.
– Du är den första som sitter i det baksätet, säger han.
På 1980-talet var marknaden för budfirmor i Stockholm glödhet. Kors och tvärs över stan behövde dokument och småprylar fraktas och bråttom var det. Ett av de mindre företagen i branschen var Budis Budbilar som var en del av Hårda Bud. Företaget drevs av Janne Johansson som hade tre anställda och fyra bilar som slets hårt, ofta kunde de rulla 20-30 mil per dag. Janne och hans personal var mycket nöjda med de Honda Civic de haft tidigare så 1983 köpte han in två Honda Civic Wagon -82. Den ena hade varit i trafik i några månader och den andra var en helt ny lagerbil. När han inte kunde få tag på fler Civic Wagon fick det i samma veva också bli två nya Opel Kadett Caravan.
Både Kadett Caravan och Civic Wagon var kompakta framhjulsdrivna kombibilar med tvärställda bensinmotorer på 1,3 liter. Bilarna var absolut basutrustade, inte ens radio monterades. Perfekta arbetsredskap i den täta Stockholmstrafiken.
– Som arbetsplats var Civic suveräna. De gick tyst så man kunde prata i kommunikationsradion och fjädringen var mjuk och behaglig. Man klarade lätt att sitta i dem under ett arbetspass på 8-10 timmar, säger Jan Johansson.
Opels lilla kombi sålde i tusental medan Civic Wagon var sällsynt redan som ny i Sverige. År 1982 såldes totalt 1 548 Honda Civic av alla varianter medan Opel Kadett såldes i över 9 000 exemplar 1984, varav 2 374 var av kombimodellen. Typiska bruksbilar och vi vågar lova att ingen av de andra sålda bilarna mötte samma märkliga öde som de här fyra som nu står på framför mig på en gräsmatta. Vad var det som hände?
– Tyvärr gick jag gick in i den berömda väggen, säger Janne Johansson. Det blev trassel med personal och kolleger.
Så Budis Budbilars verksamhet avslutades och Jan tog hand om sig själv och sin hälsa istället. Till en början trodde Jan att han skulle komma igång igen – och då skulle ju bilarna komma till användning.
– Som arbetsplats var Civic suveräna. De gick tyst så man kunde prata i kommunikationsradion och fjädringen var mjuk och behaglig. Man klarade lätt att sitta i dem under ett arbetspass på 8-10 timmar, säger Jan Johansson.
Opels lilla kombi sålde i tusental medan Civic Wagon var sällsynt redan som ny i Sverige. År 1982 såldes totalt 1 548 Honda Civic av alla varianter medan Opel Kadett såldes i över 9 000 exemplar 1984, varav 2 374 var av kombimodellen. Typiska bruksbilar och vi vågar lova att ingen av de andra sålda bilarna mötte samma märkliga öde som de här fyra som nu står på framför mig på en gräsmatta. Vad var det som hände?
– Tyvärr gick jag gick in i den berömda väggen, säger Janne Johansson. Det blev trassel med personal och kolleger.
Så Budis Budbilars verksamhet avslutades och Jan tog hand om sig själv och sin hälsa istället. Till en början trodde Jan att han skulle komma igång igen – och då skulle ju bilarna komma till användning.
Nu har det snart gått 40 år och på ett sätt är åtminstone två av bilarna fortfarande att betrakta som fabriksnya. Den ena Kadetten har alltså gått 17,8 mil och den silverfärgade Hondan har 10,5 mil på mätaren. De andra två har 2 000 respektive 4 000 mil bakom sig.
Men att lura tidens tand kräver mer än att låta något stå oanvänt. Även om inget barn spillt glass i Kadettbaksätet jag satt mig i och ingen tung vuxen tyngt ner det så har det utsatts för en annan sorts slitage. Det alldeles oanvända baksätet är tydligt blekt men inte där bälteslåsen kunnat skugga en del av ryggstödets tyg.
Men att lura tidens tand kräver mer än att låta något stå oanvänt. Även om inget barn spillt glass i Kadettbaksätet jag satt mig i och ingen tung vuxen tyngt ner det så har det utsatts för en annan sorts slitage. Det alldeles oanvända baksätet är tydligt blekt men inte där bälteslåsen kunnat skugga en del av ryggstödets tyg.
Jan Johansson berättar att bilarna i huvudsak stått under tak men oftast inte varmt. Sedan tältet de stod i blåste sönder så står de nu sedan några månader utomhus på en gräsmatta norr om Stockholm. Fukt och solljus har långsamt brutit ner nyskicket. Lackering, inredning, mekanik, gummi- och plastdetaljer – ingenting har skonats.
Det är ett märkligt tillstånd som Jan Johanssons bilar befinner sig i och uppenbart är att samtliga är i behov av renovering. Hur stort är förstås svårt att säga, men Jan berättar att bilarna startats ibland, senast för ett halvår sedan.
Bilarna har varit till salu länge. Första gången Jan Johansson annonserade ut dem var runt millennieskiftet. Jan insåg redan då att det var de okörda exemplaren som var mest intressanta som samlarobjekt. Priset satte Jan till 100 000 kronor styck. I olika omgångar har han därefter gjort försök att sälja dem och nu i sommar har han haft annonser på dem för 50 000 kronor per bil.
– Ekonomiskt har jag inte behov av att sälja dem, säger Janne Johansson. Jag har avvisat flera köpare som vill ha dem för att åka med till vardags.
Det är ett märkligt tillstånd som Jan Johanssons bilar befinner sig i och uppenbart är att samtliga är i behov av renovering. Hur stort är förstås svårt att säga, men Jan berättar att bilarna startats ibland, senast för ett halvår sedan.
Bilarna har varit till salu länge. Första gången Jan Johansson annonserade ut dem var runt millennieskiftet. Jan insåg redan då att det var de okörda exemplaren som var mest intressanta som samlarobjekt. Priset satte Jan till 100 000 kronor styck. I olika omgångar har han därefter gjort försök att sälja dem och nu i sommar har han haft annonser på dem för 50 000 kronor per bil.
– Ekonomiskt har jag inte behov av att sälja dem, säger Janne Johansson. Jag har avvisat flera köpare som vill ha dem för att åka med till vardags.
Bilindustrin söker ständigt nya sätt att simulera långvarigt slitage för att kunna utvärdera hur deras produkter klarar tiden. Här är facit. De båda Hondorna har klarat rosten ganska bra. Märkligt nog så är det den silverfärgade 10-milar-Civicen som fått den synligaste rostskadan. Under en bakre sidoruta har korrosionen fått fäste och zinkfärg har lagts på vid något tillfälle. På den okörda Kadetten är skicket betydligt sämre. Här har ytrosten spridit sig över fram- och bakskärmar och även på taket. På insidan av motorhuven där färglagret är tunnare har rosten fått rejält fäste och lacken har fallit av i stora sjok.
Det blev aldrig någon mer budbilsfirma för Janne. Istället har han bland annat arbetat med trädgårdsarbete och efter en hjärtoperation känner han sig nu vid 81 års ålder piggare än på många år. Men som ett minne av de där hektiska åren på 1980-talet finns fortfarande de fyra tilltänkta budbilarna kvar.
– Nu ska de säljas! säger Janne. Men jag vill gärna att de hamnar på rätt ställe, hos en bilsamlare eller ett museum.
Den som vill köpa någon eller några av Jan Johanssons bilar kan ringa honom på 070-456 46 33.
Det blev aldrig någon mer budbilsfirma för Janne. Istället har han bland annat arbetat med trädgårdsarbete och efter en hjärtoperation känner han sig nu vid 81 års ålder piggare än på många år. Men som ett minne av de där hektiska åren på 1980-talet finns fortfarande de fyra tilltänkta budbilarna kvar.
– Nu ska de säljas! säger Janne. Men jag vill gärna att de hamnar på rätt ställe, hos en bilsamlare eller ett museum.
Den som vill köpa någon eller några av Jan Johanssons bilar kan ringa honom på 070-456 46 33.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.