När den legendariske Volvodesignern Jan Wilsgaard gick i pension var det designern Rolf Malmgren som tog över ansvaret för den slutgiltiga formen på Volvo 850. Här är några av hans designskisser.
Redan 1983 stod två fullskalemodeller till den kommande 850-modellen färdiga. en som chefsdesigner Jan Wilsgaard stod bakom och en som Rolf Malmgren gjort. Modellerna var snarlika, men ändå beslutades att de båda förslagen skulle moldas ihop till ett nytt som också skulle tas fram som fullskalemodell.
Jan Wilsgaard var inte nöjd och åkte till Italien för att med hjälp av Carozzeria Coggiola arbeta med designidéerna. Resultatet blev ett helt nytt förslag som även det byggdes i fullskalemodell. Få av de ansvariga kände till att modellen ens fanns, men vid ett designinriktningsbeslut i maj 1984 blev Wilsgaards nya förslag framröstat som favorit. Snart skulle dock många fler känna till det. Lastbilschauffören som kört lermodellen till Sverige hade tagit bilder på den och sålde dessa till bland annat Expressen. Det mest utmärkande med Wilsgaards förslag var att taket hade snudd på osynliga takstolpar.
1988 beslutades att designen var för kantig och Rolf Malmgren skulle arbeta om alla ytterplåtar och stötfångare som inte krävde några större konstruktionsförändringar. Tak, dörrar och glasrutor gick därför inte att ändra. Men det som var möjligt att ändra rundades till.
Klicka på bildspelet för att se några av de designskisser som Rolf Malmgren gjorde.
I Klassiker nr 10/2013 kan du läsa mer om arbetet med att ta fram 850-modellen.
Jan Wilsgaard var inte nöjd och åkte till Italien för att med hjälp av Carozzeria Coggiola arbeta med designidéerna. Resultatet blev ett helt nytt förslag som även det byggdes i fullskalemodell. Få av de ansvariga kände till att modellen ens fanns, men vid ett designinriktningsbeslut i maj 1984 blev Wilsgaards nya förslag framröstat som favorit. Snart skulle dock många fler känna till det. Lastbilschauffören som kört lermodellen till Sverige hade tagit bilder på den och sålde dessa till bland annat Expressen. Det mest utmärkande med Wilsgaards förslag var att taket hade snudd på osynliga takstolpar.
1988 beslutades att designen var för kantig och Rolf Malmgren skulle arbeta om alla ytterplåtar och stötfångare som inte krävde några större konstruktionsförändringar. Tak, dörrar och glasrutor gick därför inte att ändra. Men det som var möjligt att ändra rundades till.
Klicka på bildspelet för att se några av de designskisser som Rolf Malmgren gjorde.
I Klassiker nr 10/2013 kan du läsa mer om arbetet med att ta fram 850-modellen.
Relaterade bildspel
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.