Unimog är som namnet antyder, ett slags universalfordon. Den första prototypen byggdes 1946 och de tidiga åren byggdes Unimogen hos Boehringer. 1951 togs produktionen över av Daimler-Benz och under Mercedes namn görs Unimogen i otaliga varianter än idag.
De har burit allt från tröskverk, luftvärnskanoner, kranar, kraftverk, timmer till brandsläckarutrustning. De används i djupa skogar, polartrakter och heta djungler för att få allehanda arbeten gjorda där inga vägar finns. Dom behöver inte det egentligen då de kan snabbt anpassas för att gå på räls också.
Men det finns ett område som den robusta Unimogen inte haft någon större framgång. Som vanlig personbil med betoning på fritidsfordon för rent nöjesåkande.
Detta beslutade någon grupp hos Mercedes Benz att ändra på. Man klädde upp Unimogen med kromdetaljer nerifrån och upp, metalliclack, Recarosäten i finaste skinn, CD-spelare, handsfree-telefon och andra bekvämligheter tillsammans med ett praktiskt pickupflak.
Man kallade den Funmog, och skulle rikta in sig på de köpare som ville ha livsstilsfordon som Land Rover Defender, Hummer H2 och liknande.
Det visade sig snabbt att nästan ingen alls ville ha en Funmog, och det blev bara tolv stycken producerade i slutänden, 1994.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.