Kan man sälja bilar med självironi? Leyland försökte.
Korgen Leyland innehöll många ägg ur den brittiska bilindustrin och mot slutet av sjuttiotalet knäcktes dom ett efter ett.
I denna reklam från USA 1977 ironiserar man en hel runt detta.
Finanserna var urusla men den torra engelska humorn och "stiff upper lip" var det inget fel på.
Missriktad säkerhetslobbyism hade nästan tagit kål på öppna bilar i Amerika. Det och höjda krav på säkerhet, utsläpp med mera drabbade de ålderstigna engelska modellerna hårt. Spitfire och den modernare TR7/TR8 lades ned.
De sista åren ägnade sig Triumph åt att bygga Honda på licens i en nedlagd Morrisfabrik fram till slutet 1984.
I denna reklam från USA 1977 ironiserar man en hel runt detta.
Finanserna var urusla men den torra engelska humorn och "stiff upper lip" var det inget fel på.
Missriktad säkerhetslobbyism hade nästan tagit kål på öppna bilar i Amerika. Det och höjda krav på säkerhet, utsläpp med mera drabbade de ålderstigna engelska modellerna hårt. Spitfire och den modernare TR7/TR8 lades ned.
De sista åren ägnade sig Triumph åt att bygga Honda på licens i en nedlagd Morrisfabrik fram till slutet 1984.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.