God byggkvalitet, fina vägegenskaper och en rad karossalternativ bidrog till att göra Peugeots första efterkrigsbil till en populär modell, även i Sverige.
De omisskännligen amerikanska formerna förstärks av reklamtecknaren Georges Lang i broschyren för Peugeot 203. I verkligheten var den första efterkrigskonstruktionen från Sochaux inte riktigt så låg, lång och bred men det var fortfarande tydligt att mycket inspiration hämtats från bilar som Lincoln Zephyr och Packard Clipper från tidigt 1940-tal.
Konstruktionsarbetet pågick under andra världskriget och den publika premiären skedde på Parissalongen 1947. Produktionen kom dock inte igång förrän ett år senare och de första kunderna fick sina bilar i början av 1949.
Konstruktionsarbetet pågick under andra världskriget och den publika premiären skedde på Parissalongen 1947. Produktionen kom dock inte igång förrän ett år senare och de första kunderna fick sina bilar i början av 1949.
Peugeot 203 var märkets första bil med självbärande kaross och under flera år den enda modell man hade på programmet. Detta kompenserades av att man erbjöd en rad olika varianter utöver fyrdörrarsmodellen. Berline découvrable hade fyra dörrar och fällbart tak och 1952 kom en tvådörrars cabriolet. Familiale hade kombikaross och rymde sex personer i tre sätesrader, den två decimeter längre karossen fanns även i kommersiellt utförande och som femsitsig herrgårdsvagn. Pickupversionen U8 T3 var rambyggd och var godkänd för 850 kg på flaket.
Framvagnen var individuellt upphängd och fjädringen var inte på något sätt franskt gungig. Kuggstångsstyrning och fast stoppade stolar bidrog ytterligare till en känsla av kontroll och 203 marknadsfördes som en bil som gav möjlighet till höga snittfarter även på dåliga vägar.
Den fyrcylindriga motorn med lösa foder och topplock i lättmetall med hemisfäriska förbränningsrum var också helt ny. I början gav den 1,3 liter stora motorn 42 hk och det räckte till en topphastighet på 115 km/h. År 1952 ökade toppfarten till 120 km/h när 203 uppdaterades med en lite starkare motor. Den fick då även infällt tanklock och ventilationsrutor i framdörrarna. Instrumenteringen flyttades samtidigt från mitten av panelen till framför föraren.
Fram till 1955 sålde den svenska generalagenten Gjestvangs 7 623 Peugeot 203 till svenska köpare, när den modernare 403 lanserades minskade efter frågan men 203 fanns kvar i det svenska programmet ända till 1960 då modellen lades ner. Totalt tillverkades nästan 700 000 exemplar under tolv år.
Den fyrcylindriga motorn med lösa foder och topplock i lättmetall med hemisfäriska förbränningsrum var också helt ny. I början gav den 1,3 liter stora motorn 42 hk och det räckte till en topphastighet på 115 km/h. År 1952 ökade toppfarten till 120 km/h när 203 uppdaterades med en lite starkare motor. Den fick då även infällt tanklock och ventilationsrutor i framdörrarna. Instrumenteringen flyttades samtidigt från mitten av panelen till framför föraren.
Fram till 1955 sålde den svenska generalagenten Gjestvangs 7 623 Peugeot 203 till svenska köpare, när den modernare 403 lanserades minskade efter frågan men 203 fanns kvar i det svenska programmet ända till 1960 då modellen lades ner. Totalt tillverkades nästan 700 000 exemplar under tolv år.
Peugeot 203 Sedan De Luxe
Kaross: Självbärande med sollucka,
4 dörrar.
Mekanik: Fyra cylindrar, toppventiler, hemi, 1 290 cm3, 45 hk, fyrväxlad med rattspak, fyran över-växlad, kardanrör och bakhjulsdrift, kuggstångsstyrning, hjulupphängning: fram individuell med triangellänkar och tvärställd bladfjäder, bak stel axel med panhardstag, diagonallänkar och skruvfjädrar, däck 155×400.
Längd/bredd/höjd: 435/161/156 cm. Tjänstevikt: 1 050 kg.
Prestanda: Toppfart 120 km/h.
Acc. 0–100 km/h 30 sek,
förbrukning 0,85 l/mil.
Pris på gatan: 10 300 kronor (1953).
4 dörrar.
Mekanik: Fyra cylindrar, toppventiler, hemi, 1 290 cm3, 45 hk, fyrväxlad med rattspak, fyran över-växlad, kardanrör och bakhjulsdrift, kuggstångsstyrning, hjulupphängning: fram individuell med triangellänkar och tvärställd bladfjäder, bak stel axel med panhardstag, diagonallänkar och skruvfjädrar, däck 155×400.
Längd/bredd/höjd: 435/161/156 cm. Tjänstevikt: 1 050 kg.
Prestanda: Toppfart 120 km/h.
Acc. 0–100 km/h 30 sek,
förbrukning 0,85 l/mil.
Pris på gatan: 10 300 kronor (1953).
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.