Nästa artikel
Välkommen hem Turbokombi!
Reportage

Välkommen hem Turbokombi!

Publicerad 2025-01-16 14:30 (uppdaterad Igår 12:25)
Alla Volvomodeller finns väl att köpa i Sverige? Inte alltid. Det dröjde två år innan kombiversionen av 240 Turbo gick att köpa här hemma!

Året efter att 240 Turbo lanserats som fyrdörrars sedan (och tvådörrars i USA) lanserades Volvo 245 Turbo – dock inte i Sverige. Att säga att någon bil var först är ofta riskabelt, men Volvo var först med att kombinera en kombikaross med en bensindriven turbomotor när modellen kom som årsmodell 1982. ”Världens snabbaste bagagehanterare?” stod det i en amerikansk annons som fortsatte: ”Om det finns någon herrgårdsvagn som är snabbare än Turbo Wagon från Volvo så är det en väl skyddad hemlighet”. 

Volvo 245 Turbo var helt likvärdig fyrdörrarsversionen, en av få skillnader var att kombin inte hade svart innertak. Turbomotorn B21ET gav 155 hk vilket räckte för att 244 Turbo enligt Volvos uppgifter skulle ta sig från 0–100 km/h på 9 sekunder. Toppfarten var 195 km/h. Det gick bara att få 240 Turbo med fyrväxlad manuell låda med överväxel – automatlåda fanns inte som tillval. Hastighetsmätaren var graderad till 220 km/h – inte 200 km/h som på de andra 240-modellerna. 

I Sverige skulle det dröja till hösten 1983 innan man kunde köpa en 245 Turbo. ”Välkommen hem, Turbo kombi.” skrev Volvo i annonser för årsmodell 1984 där en vit Turbo flyger ut ur en biltransportbil. En av nyheterna för årsmodellen var att Turbo och de andra mer påkostade modellerna GLT och GLE nu även i Sverige fick den höga fronten som ursprungligen suttit på 260-serien. 

Som årsmodell 1985 fanns enbart 245 Turbo på programmet och det blev också sista året för Volvos överladdade kombipionjär! 

VOLVO 240 - Klassikers samlarserie #36

Volvos bäst säljande modell genom tiderna är numera etablerad som en självklar klassiker – trots att många fortfarande går i daglig ­trafik. Nu är Klassikers andra samlar­utgåva om 240-serien här!

INNEHÅLL:

Hundra fakta om Volvo 200-serien
100 punkter som summerar en otrolig bil. Racervagnen, statslimousinen och framför allt familjebilen.

Volvo 244 DL Jubileumsbil
Fylla 50 gör man bara en gång. Volvo firade med signe­rade exemplar av 244 och 264. 

Sverigeresan 244 Västmanland
Jubel i busken! Vi ger oss ut på resa i Volvos ­jubileumsbil från 1977 – just när Sverige är som grönast.

Volvo 244 GLT 6 1980
Sportiga attribut som svärtat krom, spoiler och V6:an från 264. Men fyllde GLT6 en lucka som egentligen inte fanns? 

Volvo GL 1981 – USA-modellen
Det såldes fler Volvo 240/260 i USA än i Sverige – där ansågs märket dessutom vara exklusivt. 

Volvo 240 Turbo 1982
Exemplaret du drömmer om att hitta – pedantskött är ett för svagt uttryck i sammanhanget.

Volvo 244 GLT6 1982
GLT var förkortningen som kunde betyda flera olika motorer. Andreas Cleve har den ovanligaste – en 240 med sexa!

Volvo 240 1983
Hösten 1982 köpte herr Andersson sin nya Volvo och körde hem. Sedan dess har väl inget förändrats? 

Profilen 240 Turbo
Åttiotalets tuffaste Volvo. Här är allt du behöver veta om turbon med två, fyra och fem dörrar!
 
Fixa själv Läderklädsel i Volvo 240 
Fredrik Nyblad uppgraderar sin GLT med skinn i originalstil. Så gick det till, steg för steg!

Hobbyn & jag Volvo 245 DL
Sam Glover fastnade för den bruna interiören – det blev början på en vänskap som fortfarande håller efter 19 år!

Min första Volvo Carl Legelius
Pappa Bo kunde inte nöja sig med en vanlig 244 och hittade på en helt egen modell!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.