Året efter att 240 Turbo lanserats som fyrdörrars sedan (och tvådörrars i USA) lanserades Volvo 245 Turbo – dock inte i Sverige. Att säga att någon bil var först är ofta riskabelt, men Volvo var först med att kombinera en kombikaross med en bensindriven turbomotor när modellen kom som årsmodell 1982. ”Världens snabbaste bagagehanterare?” stod det i en amerikansk annons som fortsatte: ”Om det finns någon herrgårdsvagn som är snabbare än Turbo Wagon från Volvo så är det en väl skyddad hemlighet”.
Volvo 245 Turbo var helt likvärdig fyrdörrarsversionen, en av få skillnader var att kombin inte hade svart innertak. Turbomotorn B21ET gav 155 hk vilket räckte för att 244 Turbo enligt Volvos uppgifter skulle ta sig från 0–100 km/h på 9 sekunder. Toppfarten var 195 km/h. Det gick bara att få 240 Turbo med fyrväxlad manuell låda med överväxel – automatlåda fanns inte som tillval. Hastighetsmätaren var graderad till 220 km/h – inte 200 km/h som på de andra 240-modellerna.
I Sverige skulle det dröja till hösten 1983 innan man kunde köpa en 245 Turbo. ”Välkommen hem, Turbo kombi.” skrev Volvo i annonser för årsmodell 1984 där en vit Turbo flyger ut ur en biltransportbil. En av nyheterna för årsmodellen var att Turbo och de andra mer påkostade modellerna GLT och GLE nu även i Sverige fick den höga fronten som ursprungligen suttit på 260-serien.
Som årsmodell 1985 fanns enbart 245 Turbo på programmet och det blev också sista året för Volvos överladdade kombipionjär!
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.