Art, eller ”Fitz” som han också kallades, var den grundmurade bilkillen av de två. Han hade studerat på konstskola i sena tonåren. Innan han ens hunnit lämna militärtjänsten fångades han upp av Mercury för att göra deras marknadsföringsmaterial.
Och det var där han började arbeta tillsammans med Van Kaufman, också konstskoleelev som tidigare hade jobbat för Disney.
Van hade rest i Europa och hade känsla för såväl människor som miljöer. Tillsammans började de att skapa helheter som väckte uppmärksamhet, inte bara hos Mercuryköparna utan även hos General Motors reklamchefer.
GM tog i från tårna och lockade över Art Fitzpatrick som tog med sig Van Kaufman. Buick behövde ett lyft i sin marknadsföring och det fixade AF och VK. Från 1953 fram till 1950-talets slut tecknade de båda Buicks bilder av det goda livet. Men sedan flyttade de vidare till Pontiac.
Fitz stod för bilarna medan Van svarade för bakgrunderna. De jobbade ofta separat fram till giftermålet; när deras både teckningar skulle föras samman. Men det fanns väldigt lite slump i deras arbete.
De olika modellerna och miljöerna de skulle presenteras i planerades noga. Platserna besöktes och fotograferades av. Bilarna plåtades i detalj, ur varje upptänklig vinkel.
Under Pontiac-perioden, fram till 1971, förfinades deras stil. Teckningarna är konstverk och gjorde inte bara stor nytta i försäljningen utan har även nålat fast sig i den illustrerade bilhistorien. Innan nya trender och fotograferade broschyrer tog över hann de även jobba tillsammans för Opel.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.