Vi börjar med frågeställningen varför.
I Storbritannien lades saftiga skatter på det mesta efter kriget, det gällde att bygga upp landet igen och då tyckte finansministern att mer skatter skulle fixa det.
Det visade sig snabbt vara ganska kontraproduktivt. Bilar beskattades extra hårt - skattetrycket låg som ett unket täcke över bilindustrin. Uttrycket export or die var blodigt allvar, för på hemmamarknaden hade folk knappt råd med de nya bilarna.
In på scenen - trehjulingen. Dessa enkla fordon blev snabbt populära för de klassades som motorcyklar med låg saluskatt, fordonskatt och var billiga att äga. Körkortet och kraven för att framföra de här skapelserna var också mycket enklare än för en bil.
De två stora tillverkarna av dessa var Reliant och Bond.
Reliant hade börjat med enkla trehjuliga skåpbilar med MC-gaffel 1935. Deras första renodlade personbil var Regal som kom 1952.
Bond - eller Sharp Commercial som de hette i grunden kom lite före med sin Minicar 1949.
Dessa två dominerade marknaden länge, men när den började krympa i slutet av sextiotalet slukades Bond upp av Reliant.
Redan 1962 hade man planer att göra något roligare - så tyckte i vart fall Tom Karen på Ogle design som fungerade som en slags chefdesigner för Reliant.
Reliant var dock inte helt med på noterna, dom tyckte hans design för en sporttrehjuling kallad Rogue var för radikal för deras image.
Men när Reliant köpte upp Bond kom en öppning - Nu kunde man göra den där konstiga sportbilen Tom Karen propsade på utan att låta den påverka Reliants präktiga rykte.
På ett modifierat och kortat Reliant Regalchassi presenterades den som Bond Bug 1970.
Låg, kilformad och knallorange liknade den inget annat på tre hjul - eller något annat heller för den delen.
Som alla andra mindre tillverkare lånade delar från lite här och var för hålla kostnaderna nere. Men Bug blev inte särskilt billig ändå - den kostade mer än en Mini 850!
Totalt gjordes 2270 Bond Bug, de flesta med 700cc motorn. Hösten 1973 kom den större 750cc men bara 142 bilar bestyckades med den.
Vi tittar lite närmare på min Bug - som är en 750ES av 1974 års modell och var valda delar av den kommer ifrån.
Motorn är Reliants egen. En fyrcylindrig toppventilsmotor helt i aluminium som gjordes i lite olika varianter under 40 år. Fördelaren är en Lucas 25D och delar grejor med Mini.
Hastighetsmätaren är också från Reliant - tändlås är standard BMC och vippor utan någon märkning är traditionellt brittiskt.
Torkarmotor - Morris Marina. Huvgångjärnen kommer som så mycket annat på farkosten från Hundkojan.
Askfat i miniatyrstorlek sitter annars i Mini Cooper
Kupébelysning härstammar också från Mini.
Baklamporna härstammar från Hillman Hunter. Dom delas även med prominenta modeller som Aston Martin DBS och Marcos.
Framlamporna kommer från Ford Capri, men Austin Allegros lysen funkar också.
Blinkers från Vauxhalll Viva.
Låset på huven känns igen från bakluckan på Triumph 2000 - och även Volvo 140.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.