En bil i samlingen som kommit lite på undantag... Skulle den sakta få fortsätta sjunka ner i backen medan gräset växte upp runt den? Eller skulle den räddas? Mårten Carlsson har bestämt sig: Projekt Grisbil 2.0, Sunktrajjan, tar sin början och allt berodde på ett färgval...
Jag har haft den här vita Triumph 2000 Mk II saloon från 1971 i över fem år nu. Den har körts en hel del, den har fixats lite nödtorftigt. Både av mig och dess 20+ tidigare ägare...
Den har även stått still, rätt mycket... tillförlitligheten har inte var den bästa alltid med den här bilen om man säger så...
Och en hel del av dessa tidigare ägare har haft lite olika prioriteringar och lösningar. Någon gång har den svetsats upp, mer ambitiöst än bra, saker har bytts ut, försvunnit, och märkliga lösningar tillkommit.
Vad ingen brytt sig om är saker som sitter utanför synfältet. Det mesta i gummi, bussningar, chassi och sånt är tvärslut. Det som fixats består mycket av buntband och vattenslangslösningar...
I kupé och motorrum har grejer bitvis förvandlats till kompost, den läcker in vatten som en gisten dammlucka... överallt.
Vanlig torr frasig rost är en sak, genomblöt rost på en bil som bott utomhus under en lång tid är många snäpp värre.
Bilen har ursprungligen varit blågrön, Valencia Blue heter färgen, därefter har den varit omlackad i vitt i två omgångar.
Det som tände mig och fick mig att faktiskt dra in det blöta mögliga liket i garaget var en vision. Lite slentrianmässigt råkade jag titta igenom Triumphs färgkartor från 1970-talet. Jag fastnade för en kulör som jag verkligen gick igång på – fasen vad snygg en 2000 Mk II skulle kunna bli i den färgen!
Vilken det handlar om avslöjas längre fram. Först skall Sunktrajjan, Grisbil 2,0 saneras, rejält.
Den har även stått still, rätt mycket... tillförlitligheten har inte var den bästa alltid med den här bilen om man säger så...
Och en hel del av dessa tidigare ägare har haft lite olika prioriteringar och lösningar. Någon gång har den svetsats upp, mer ambitiöst än bra, saker har bytts ut, försvunnit, och märkliga lösningar tillkommit.
Vad ingen brytt sig om är saker som sitter utanför synfältet. Det mesta i gummi, bussningar, chassi och sånt är tvärslut. Det som fixats består mycket av buntband och vattenslangslösningar...
I kupé och motorrum har grejer bitvis förvandlats till kompost, den läcker in vatten som en gisten dammlucka... överallt.
Vanlig torr frasig rost är en sak, genomblöt rost på en bil som bott utomhus under en lång tid är många snäpp värre.
Bilen har ursprungligen varit blågrön, Valencia Blue heter färgen, därefter har den varit omlackad i vitt i två omgångar.
Det som tände mig och fick mig att faktiskt dra in det blöta mögliga liket i garaget var en vision. Lite slentrianmässigt råkade jag titta igenom Triumphs färgkartor från 1970-talet. Jag fastnade för en kulör som jag verkligen gick igång på – fasen vad snygg en 2000 Mk II skulle kunna bli i den färgen!
Vilken det handlar om avslöjas längre fram. Först skall Sunktrajjan, Grisbil 2,0 saneras, rejält.
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.