Förste ägaren hade Audi V8:an i drygt femton år och det har satt sina spår...
Jag vet inte vem denne herre som köpte min Audi V8 ny 1989 var mer än att hans nam var Nils Andersson och var en vän av ordning. Servicepapper, reservdelsnotor och protokoll på allt från oljor till hjulinställningar finns i en tjock mapp. Och körkortet satt alltid i solskyddet, nära till hands. Med åren har alltså hans bild sakta etsat sig in i plastfickan i solskyddet, nästan som på den berömda svepningen i turin framträder hans anlete på ett närmast spöklikt sätt. Men det känns ändå rätt trevligt han är ”med” hela tiden.
Vidare, så vad har gjorts med Audin sen inköpet i februari då? Jo, lite puts och och rejäl polering, sen har den fått rulla på lite utställningar häromkring. Så har den även provats på strippen såklart, som dragracingbiten ser man det som självklart att köra tidkort på sin bil eller hur.
På 1/8-delsmilen (201meter) Blackrace märks det tydligt att bilen inte är gjord för korta sprintdistanser, det är närmare två ton bil där kraften skall först portioneras in genom en hel massa ventiler, 32 stycken. Sen skall den ut i andra ändan genom en automatlåda och mängder med pryttlar och differentialer. När bilen tar fart på allvar, då är det redan dags att bromsa...
Nej det här är en långdistanslöpare, gjord för raska långfärder längs Autobahn ner till Alperna och exklusiva skidorter. Och varför just detta då, jo, för Audi V8 har en märklig finess, den har en färdig skidbag originalmonterad i baksätet!
Vidare, så vad har gjorts med Audin sen inköpet i februari då? Jo, lite puts och och rejäl polering, sen har den fått rulla på lite utställningar häromkring. Så har den även provats på strippen såklart, som dragracingbiten ser man det som självklart att köra tidkort på sin bil eller hur.
På 1/8-delsmilen (201meter) Blackrace märks det tydligt att bilen inte är gjord för korta sprintdistanser, det är närmare två ton bil där kraften skall först portioneras in genom en hel massa ventiler, 32 stycken. Sen skall den ut i andra ändan genom en automatlåda och mängder med pryttlar och differentialer. När bilen tar fart på allvar, då är det redan dags att bromsa...
Nej det här är en långdistanslöpare, gjord för raska långfärder längs Autobahn ner till Alperna och exklusiva skidorter. Och varför just detta då, jo, för Audi V8 har en märklig finess, den har en färdig skidbag originalmonterad i baksätet!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.