Nästa artikel
Triumph Makeover del 10
Våra klassiker

Triumph Makeover del 10

Publicerad 4 augusti 2020 (uppdaterad 4 augusti 2020)
Webbredaktör Mårten Carlssons projekt Sunktrajjan, Grisbil 2.0, fick besöka Bilprovningen förra veckan - hur gick det?
Jomenvisst – det gick bra!

Ungefär sju månader efter att jag släpade in eländet i garaget så gick den igenom galant.

Ett par saker upptäcktes dock, ena halvljust stod fel och det var ett litet glapp i en ny P-ände. Men de tyckte att "Har du gjort det här jobbet med bilen så fixar du det lilla sista också."

Är bilen klar nu då? 
Nej, det finns allt mer att göra. Exempelvis har jag inte gjort något åt drivlinan, inte mer än vanlig service. Motorn ger väldigt högt HC vilket beror på att den är sliten. Lådan skulle behöva en genomgång och bakaxeln låter som en spårvagn. 
Men då skulle det ta betydligt mer tid än vad jag tänkt lägga på den, och kostnader med det.

Jag har gjort min del nu, lagat upp rost och hål, fixat ny fräsch inredning, nya dörrar, och framför allt, fixat de tokigaste av alla toklösningar som hittades i bilen. En del bara dråpliga, en del rent trafikfarliga...

Triumphen har fått en full reset – nu sitter rätt saker på rätt ställen. Det som ska sitta fast sitter fast, det som ska röra sig, rör sig. När jag började var förhållandet till största delen det omvända.

Att se över och renovera drivlinan – det överlämnar jag åt någon framtida entusiast,  jag har gjort min del nu.
 

Triumphen på förra besiktningen, sent hösten 2017. Den blev godkänd då också, men så här i efterhand känner jag mig skeptisk till det resultatet...

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.